S.56.11./v.420. A Tan
kerekét forgásba hozó tanítóbeszéd (Dhammacsakkappavattana sutta)[1]
Így hallottam. Egyszer a Magasztos Benáresz közelében,
Iszipatana mellett, az Őzek ligetében időzött. Akkor a Magasztos az öt
szerzeteshez[2] a
következő szavakat intézte:
– Szerzetesek, két
végletet kell elkerülnie annak, aki a szerzetesek útjára lép. Melyik ez a
kettő? Az egyik az érzéki élvezetekhez tapad, amely hitvány, durva, közönséges,
alantas, értéktelen, a másik az önsanyargatásba merül, amely nyomorúságos,
alantas, értéktelen. E két végletet elkerülve, szerzetesek, a Beérkezett
ráébredt a közép útjára, amely belátáshoz és megértéshez juttat, és
elcsendesüléshez, közvetlen tudáshoz, felébredéshez, kialváshoz vezet.
Szerzetesek, és mi a
közép útja, amelyre a Beérkezett ráébredt, amely belátáshoz és megértéshez
juttat, és elcsendesüléshez, közvetlen tudáshoz, felébredéshez, kialváshoz
vezet.
Ez bizony a nemes
nyolcas út, nevezetesen a helyes szemlélet, helyes elhatározás, helyes beszéd,
helyes cselekedet, helyes életvitel, helyes törekvés, helyes éberség, helyes
összeszedettség.
Szerzetesek, ez az a
nemes nyolcas út, amelyre a Beérkezett ráébredt, amely belátáshoz és
megértéshez juttat, és elcsendesüléshez, közvetlen tudáshoz, felébredéshez,
kialváshoz vezet.
Ez tehát a szenvedés
nemes igazsága, szerzetesek: a születés szenvedés, az öregség szenvedés, a
betegség szenvedés, a halál szenvedés, a szomorúság, kesergés, fájdalom, bánat
és kétségbeesés szenvedés. Együtt lenni azzal, amit nem szeretünk, szenvedés,
elválasztva lenni attól, amit szeretünk, szenvedés, nem jutni hozzá ahhoz, amit
kívánunk, szenvedés. Mindent egybevetve szenvedés a ragaszkodás az öt
léthalmazhoz.
Ez tehát a szenvedés
keletkezésének nemes igazsága, szerzetesek: ez a szomj, ami újraszületéshez
vezet, élvezet és vágy kíséri, hol ebben, hol abban gyönyörködik, nevezetesen
az érzékek szomja, a létezés szomja, a nemlétezés szomja.
Ez tehát a szenvedés
megszűnésének nemes igazsága, szerzetesek: ez pedig ugyanannak a szomjnak
maradéktalan elhagyása, megszűnése, feladása, a lemondás, megszabadulás,
elszakadás attól.
Ez tehát a szenvedés
megszűnéséhez vezető út nemes igazsága, szerzetesek: ez bizony a nemes nyolcas
út, nevezetesen a helyes szemlélet, helyes elhatározás, helyes beszéd, helyes
cselekedet, helyes életvitel, helyes törekvés, helyes éberség, helyes
összeszedettség.
Ez a szenvedés nemes
igazsága, szerzetesek; e korábban sosem ismert igazságokat illetően belátás,
megértés, bölcsesség, tudás és világosság ébredt bennem.
És éppen ezt a
szenvedést kell tökéletesen megérteni; e korábban sosem ismert igazságokat
illetően belátás, megértés, bölcsesség, tudás és világosság ébredt bennem.
És éppen ezt a
szenvedést tökéletesen megértettem; e korábban sosem ismert igazságokat
illetően belátás, megértés, bölcsesség, tudás és világosság ébredt bennem
Ez a szenvedés
keletkezésének nemes igazsága, szerzetesek; e korábban sosem ismert igazságokat
illetően belátás, megértés, bölcsesség, tudás és világosság ébredt bennem.
És éppen ezt a szomjat
kell hátrahagyni; e korábban sosem ismert igazságokat illetően belátás,
megértés, bölcsesség, tudás és világosság ébredt bennem.
És éppen ezt a szomjat
hátrahagytam; e korábban sosem ismert igazságokat illetően belátás, megértés,
bölcsesség, tudás és világosság ébredt bennem.
Ez a szenvedés
megszűnésének nemes igazsága, szerzetesek; e korábban sosem ismert igazságokat
illetően belátás, megértés, bölcsesség, tudás és világosság ébredt bennem.
És éppen ezt a
megszűnést kell megtapasztalni; e korábban sosem ismert igazságokat illetően
belátás, megértés, bölcsesség, tudás és világosság ébredt bennem.
És éppen ezt a
megszűnést megtapasztaltam; e korábban sosem ismert igazságokat illetően
belátás, megértés, bölcsesség, tudás és világosság ébredt bennem.
Ez a szenvedés
megszűnéséhez vezető út nemes igazsága, szerzetesek; e korábban sosem ismert
igazságokat illetően belátás, megértés, bölcsesség, tudás és világosság ébredt
bennem.
És éppen ezt az utat
kell végigjárni; e korábban sosem ismert igazságokat illetően belátás,
megértés, bölcsesség, tudás és világosság ébredt bennem.
És éppen ezt az utat
végigjártam; e korábban sosem ismert igazságokat illetően belátás, megértés,
bölcsesség, tudás és világosság ébredt bennem.
Mindaddig, szerzetesek,
amíg e négy nemes igazságot, annak három fordulatát és tizenkét
megnyilatkozását, tökéletesen tisztán nem értettem és láttam úgy, amint van,
addig bizony, szerzetesek, nem vallottam azt, hogy e világban – isteneivel,
ördögeivel, teremtőisteneivel, vándorszerzeteseivel és papjaival, isteni és
emberi lényeivel – a felülmúlhatatlan tökéletes megvilágosodásra ráébredtem.
De amikor, szerzetesek,
e négy nemes igazságot, annak három fordulatát és tizenkét megnyilatkozását,
tökéletesen tisztán megértettem és megláttam úgy, amint van, akkor bizony,
szerzetesek, azt vallottam, hogy e világban – isteneivel, ördögeivel,
teremtőisteneivel, vándorszerzeteseivel és papjaival, isteni és emberi lényeivel
– a felülmúlhatatlan tökéletes megvilágosodásra ráébredtem.
Megértés és meglátás
ébredt bennem: „Megingathatatlan elmém megszabadulása. Ez az utolsó születésem.
Nem vár rám több újraszületés.”
Így szólt a Magasztos.
Az öt szerzetes boldogan örvendezett a Magasztos szavain. Amikor ez a
Tan-kifejtés elhangzott, Kondannya tiszta, makulátlan szeme az igazságra
felnyílt: mindaz, ami keletkezik, el is múlik.
Amint a Magasztos a Tan
kerekét megforgatta, a Föld istenei üdvrivalgásban törtek ki:
– Benáresz közelében,
Iszipatana mellett, az Őzek ligetében a Magasztos megforgatta a
felülmúlhatatlan Tan kerekét, amelyet eddig a világon sem vándorszerzetes, sem
pap, sem isten, sem ördög, sem teremtőisten, sem senki más nem forgatott meg. –
Amikor a Föld isteneinek kiáltását meghallották, a négy nagy istenkirály
üdvrivalgásban tört ki:
– Benáresz közelében,
Iszipatana mellett, az Őzek ligetében a Magasztos megforgatta a
felülmúlhatatlan Tan kerekét, amelyet eddig a világon sem vándorszerzetes, sem
pap, sem isten, sem ördög, sem teremtőisten, sem senki más nem forgatott meg. –
Amikor a négy nagy istenkirály kiáltását meghallották, a harminchárom istenek
üdvrivalgásban törtek ki:
– Benáresz közelében,
Iszipatana mellett, az Őzek ligetében a Magasztos megforgatta a felülmúlhatatlan
Tan kerekét, amelyet eddig a világon sem vándorszerzetes, sem pap, sem isten,
sem ördög, sem teremtőisten, sem senki más nem forgatott meg. – Amikor a
harminchárom istenek kiáltását meghallották, az üdvbe távozó istenek
üdvrivalgásban törtek ki:
– Benáresz közelében,
Iszipatana mellett, az Őzek ligetében a Magasztos megforgatta a
felülmúlhatatlan Tan kerekét, amelyet eddig a világon sem vándorszerzetes, sem
pap, sem isten, sem ördög, sem teremtőisten, sem senki más nem forgatott meg. –
Amikor az üdvbe távozó istenek kiáltását meghallották, az elégedett istenek
üdvrivalgásban törtek ki:
– Benáresz közelében,
Iszipatana mellett, az Őzek ligetében a Magasztos megforgatta a
felülmúlhatatlan Tan kerekét, amelyet eddig a világon sem vándorszerzetes, sem
pap, sem isten, sem ördög, sem teremtőisten, sem senki más nem forgatott meg. –
Amikor az elégedett istenek kiáltását meghallották, a teremtésnek örvendő
istenek üdvrivalgásban törtek ki:
– Benáresz közelében,
Iszipatana mellett, az Őzek ligetében a Magasztos megforgatta a
felülmúlhatatlan Tan kerekét, amelyet eddig a világon sem vándorszerzetes, sem
pap, sem isten, sem ördög, sem teremtőisten, sem senki más nem forgatott meg. –
Amikor a teremtésnek örvendő istenek kiáltását meghallották, a teremtés fölött
uralkodó istenek üdvrivalgásban törtek ki:
– Benáresz közelében,
Iszipatana mellett, az Őzek ligetében a Magasztos megforgatta a
felülmúlhatatlan Tan kerekét, amelyet eddig a világon sem vándorszerzetes, sem
pap, sem isten, sem ördög, sem teremtőisten, sem senki más nem forgatott meg. –
Amikor a teremtés fölött uralkodó istenek kiáltását meghallották, a Brahmát
kísérő istenek üdvrivalgásban törtek ki:
– Benáresz közelében,
Iszipatana mellett, az Őzek ligetében a Magasztos megforgatta a felülmúlhatatlan
Tan kerekét, amelyet eddig a világon sem vándorszerzetes, sem pap, sem isten,
sem ördög, sem teremtőisten, sem senki más nem forgatott meg.
Ebben az órában, ebben
a percben, egyetlen másodperc alatt elérte e kiáltás még Brahmá birodalmát is,
és ez a tízezerszeres világrendszer rázkódott, rázkódott és megrendült, és
végtelen, mérhetetlen fény ragyogott föl a világban, fölülmúlva még az istenek
sugárzó fényét is.
Akkor a Magasztos ezt a
kijelentést tette:
– Kondannya valóban
felfogta! Kondannya valóban felfogta!
Így nyerte el Kondannya
a nevét: Annyáta-Kondannya – Kondannya, aki tud.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése