M 61./i.414-420. A Ráhulának
Ambalatthikában adott tanács szuttája (Ambalaṭṭhikārāhulovāda sutta)
Így halottam. Egyszer a
Magasztos Rājgahában a bambuszligetben élt, a mókusetetőnél. Ezidőtájt a
tiszteletreméltó Rāhula Ambalaṭṭhikában lakott. Amikor estére járt az idő, a
Magasztos felkelt elmélkedéséből, és Ambalatthikába indult, a tiszteletreméltó
Ráhulához. A tiszteletreméltó Ráhula messziről meglátta a közeledő Magasztost,
előkészített egy ülőhelyet, és vizet hozott a lábmosáshoz. A Magasztos leült az
előkészített ülőhelyre és megmosta a lábát. A tiszteletreméltó Ráhula kifejezte
előtte tiszteletét, és leült előtte jobb kéz felől.
Akkor a Magasztos, egy
kis vizet hagyván a vizes edényben, megkérdezte a tiszteletreméltó Ráhulát:
-
Látod-e
Ráhula ezt a kis vizet, ami a vizes edényben maradt?
-
Igen,
tiszteletreméltó.
-
Ráhula,
épp ilyen csekély a szerzetessége azoknak, akik nem szégyellnek szándékosan
hazudni.
Akkor a Magasztos
kiloccsantotta a maradék vizet, és megkérdezte a tiszteletreméltó Ráhulát:
-
Látod-e
Ráhula azt a kis vizet, amit kiloccsantottam?
-
Igen,
tiszteletreméltó.
-
Ráhula,
épp így vetik el szerzetességüket azok, akik nem szégyellnek szándékosan hazudni.
Akkor a Magasztos
felfordította a vizes edényt, és megkérdezte a tiszteletreméltó Ráhulát:
-
Látod-e
Ráhula ezt a feje tetejére fordított vizes edényt?
-
Igen,
tiszteletreméltó.
-
Ráhula,
éppen így fordították visszájára szerzetességüket azok, akik nem szégyellnek
szándékosan hazudni.
Akkor a Magasztos újra
visszafordította a vizes edényt, és megkérdezte a tiszteletreméltó Ráhulát:
-
Látod-e
Ráhula ezt az öblös üres vizes edényt?
-
Igen,
tiszteletreméltó.
-
Ráhula,
éppen ilyen öblös és üres a szerzetessége azoknak, akik nem szégyellnek
szándékosan hazudni.
-
Ráhula,
tegyük föl, hogy van egy királyi agyarú elefánt, oly hosszú agyarakkal, mint
egy kocsirúd, kifejlett termetű, jól idomított és harchoz szokott. A csatában
megteszi a dolgát első és hátsó lábaival, mellével és farával, fejével és
füleivel, agyarával és farkával, mégis visszahúzza az ormányát. Hajtója azt
gondolhatja: „Ez a királyi agyarú elefánt, oly hosszú agyarakkal, mint egy
kocsirúd, kifejlett termetű, jól idomított és harchoz szokott, a csatában megteszi
a dolgát első és hátsó lábaival, mellével és farával, fejével és füleivel,
agyarával és farkával, mégis visszahúzza az ormányát. Bizony, még nem képes
föláldozni az életét.” De ha a királyi agyarú elefánt, oly hosszú agyarakkal,
mint egy kocsirúd, kifejlett termetű, jól idomított és harchoz szokott, a
csatában megteszi a dolgát első és hátsó lábaival, mellével és farával, fejével
és füleivel, agyarával és farkával, és az ormányával is, akkor hajtója azt
gondolhatja: „Ez a királyi agyarú elefánt, oly hosszú agyarakkal, mint egy
kocsirúd, kifejlett termetű, jól idomított és harchoz szokott, a csatában
megteszi a dolgát első és hátsó lábaival, mellével és farával, fejével és
füleivel, agyarával és farkával, és az ormányával is. Bizony, már képes
föláldozni az életét. Nos, semmi sincs már, amit ez a királyi agyarú elefánt
meg ne tenne.” Éppen így, Ráhula, ha valaki nem szégyell szándékosan hazudni,
nincs olyan gonoszság, azt mondom, amit meg ne tenne. Ezért így gyakorolj,
Ráhula: „Még tréfából sem mondok hamisságot.”
-
Mit
gondolsz, Ráhula, mi célra szolgál a tükör?
-
Visszatükrözésre,
tiszteletreméltó.
-
Éppen
így, Ráhula, a testtel ismételt reflexió/mérlegelés után kell cselekedni, a
beszéddel ismételt mérlegelés után kell cselekedni, az elmével ismételt
mérlegelés után kell cselekedni.
-
Ráhula,
amikor a testtel kívánsz cselekedni, így kell mérlegelned e testi cselekedetet:
„vezet-e az a testi cselekedet, melyet meg kívánok tenni, saját nyomorúságomra,
vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk nyomorúságára, fájdalmas
következményekkel, fájdalmas eredményekkel járó kedvezőtlen cselekedet az?”
Amikor mérlegelvén tudod: „a testi cselekedet, melyet meg kívánok tenni, saját
nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk nyomorúságára
vezet, az fájdalmas következményekkel, fájdalmas eredményekkel járó kedvezőtlen
cselekedet” –, akkor semmiképpen sem szabad olyat cselekedned a testtel. De
amikor mérlegelvén tudod: „a tesi cselekedet, melyet meg kívánok tenni, nem
vezet saját nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk
nyomorúságára, az kellemes következményekkel, kellemes eredményekkel járó
kedvező cselekedet” –, akkor cselekedhetsz olyat a testtel.
-
Valamint,
Ráhula, mialatt cselekszel a testtel, így kell mérlegelned e testi
cselekedetet: „vezet-e az a testi cselekedet, melyet megteszek, saját
nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk nyomorúságára,
fájdalmas következményekkel, fájdalmas eredményekkel járó kedvezőtlen
cselekedet az?” Amikor mérlegelvén tudod: „a testi cselekedet, melyet
megteszek, saját nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk
nyomorúságára vezet, az fájdalmas következményekkel, fájdalmas eredményekkel
járó kedvezőtlen cselekedet” –, akkor abba kell hagynod az olyan testi
cselekedetet. De amikor mérlegelvén tudod: „a testi cselekedet, melyet
megteszek, nem vezet saját nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy
valamennyiünk nyomorúságára, az kellemes következményekkel, kellemes
eredményekkel járó kedvező cselekedet” –, akkor folytathatod az olyan
cselekedetet a testtel.
-
Valamint,
Ráhula, miután cselekedtél a testtel, így kell mérlegelned e testi
cselekedetet: „vezetett-e az a testi cselekedet, melyet megtettem, saját
nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk nyomorúságára,
fájdalmas következményekkel, fájdalmas eredményekkel járó kedvezőtlen
cselekedet volt az?” Amikor mérlegelvén tudod: „a testi cselekedet, melyet
megtettem, saját nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk
nyomorúságára vezetett, az fájdalmas következményekkel, fájdalmas eredményekkel
járó kedvezőtlen cselekedet volt” –, akkor meg kell vallanod, fel kell tárnod
és le kell leplezned azt a testi cselekedetet a tanító, vagy a szent élet útját
járó bölcs társaid előtt. Miután megvallottad, feltártad és leleplezted,
önmérsékletet kell fogadnod a jövőre nézve. De amikor mérlegelvén tudod: „a
testi cselekedet, melyet megtettem, nem vezetett saját nyomorúságomra, vagy
mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk nyomorúságára, az kellemes következményekkel,
kellemes eredményekkel járó kedvező cselekedet volt” –, akkor örömben és
boldogan élhetsz, nappal és éjjel egyaránt gyakorolva a kedvező állapotokat.
-
Ráhula,
amikor a beszéddel kívánsz cselekedni, így kell mérlegelned e beszédbeli
cselekedetet: „vezet-e az a beszédbeli cselekedet, melyet meg kívánok tenni,
saját nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk
nyomorúságára, fájdalmas következményekkel, fájdalmas eredményekkel járó
kedvezőtlen cselekedet az?” Amikor mérlegelvén tudod: „a beszédbeli cselekedet,
melyet meg kívánok tenni, saját nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy
valamennyiünk nyomorúságára vezet, az fájdalmas következményekkel, fájdalmas
eredményekkel járó kedvezőtlen cselekedet” –, akkor semmiképpen sem szabad
olyat cselekedned a beszéddel. De amikor mérlegelvén tudod: „a beszédbeli
cselekedet, melyet meg kívánok tenni, nem vezet saját nyomorúságomra, vagy
mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk nyomorúságára, az kellemes
következményekkel, kellemes eredményekkel járó kedvező cselekedet” –, akkor
cselekedhetsz olyat a beszéddel.
-
Valamint,
Ráhula, mialatt cselekszel a beszéddel, így kell mérlegelned e beszédbeli
cselekedetet: „vezet-e az a beszédbeli cselekedet, melyet megteszek, saját
nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk nyomorúságára,
fájdalmas következményekkel, fájdalmas eredményekkel járó kedvezőtlen
cselekedet az?” Amikor mérlegelvén tudod: „a beszédbeli cselekedet, melyet
megteszek, saját nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk
nyomorúságára vezet, az fájdalmas következményekkel, fájdalmas eredményekkel
járó kedvezőtlen cselekedet” –, akkor abba kell hagynod az olyan beszédbeli
cselekedetet. De amikor mérlegelvén tudod: „a beszédbeli cselekedet, melyet
megteszek, nem vezet saját nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy
valamennyiünk nyomorúságára, az kellemes következményekkel, kellemes
eredményekkel járó kedvező cselekedet” –, akkor folytathatod az olyan
cselekedetet a beszéddel.
-
Valamint,
Ráhula, miután cselekedtél a beszéddel, így kell mérlegelned e beszédbeli
cselekedetet: „vezetett-e az a beszédbeli cselekedet, melyet megtettem, saját
nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk nyomorúságára,
fájdalmas következményekkel, fájdalmas eredményekkel járó kedvezőtlen
cselekedet volt az?” Amikor mérlegelvén tudod: „a beszédbeli cselekedet, melyet
megtettem, saját nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk
nyomorúságára vezetett, az fájdalmas következményekkel, fájdalmas eredményekkel
járó kedvezőtlen cselekedet volt” –, akkor meg kell vallanod, fel kell tárnod
és le kell leplezned azt a beszédbeli cselekedetet a tanító, vagy a szent élet
útját járó bölcs társaid előtt. Miután megvallottad, feltártad és leleplezted,
önmérsékletet kell fogadnod a jövőre nézve. De amikor mérlegelvén tudod: „a
beszédbeli cselekedet, melyet megtettem, nem vezetett saját nyomorúságomra,
vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk nyomorúságára, az kellemes
következményekkel, kellemes eredményekkel járó kedvező cselekedet volt” –,
akkor örömben és boldogan élhetsz, nappal és éjjel egyaránt gyakorolva a
kedvező állapotokat.
-
Ráhula,
amikor az elmével kívánsz cselekedni, így kell mérlegelned ezen elmebeli
cselekedetet: „vezet-e az az elmebeli cselekedet, melyet meg kívánok tenni,
saját nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk
nyomorúságára, fájdalmas következményekkel, fájdalmas eredményekkel járó
kedvezőtlen cselekedet az?” Amikor mérlegelvén tudod: „az elmebeli cselekedet,
melyet meg kívánok tenni, saját nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy
valamennyiünk nyomorúságára vezet, az fájdalmas következményekkel, fájdalmas
eredményekkel járó kedvezőtlen cselekedet” –, akkor semmiképpen sem szabad
olyat cselekedned az elmével. De amikor mérlegelvén tudod: „az elmebeli
cselekedet, melyet meg kívánok tenni, nem vezet saját nyomorúságomra, vagy
mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk nyomorúságára, az kellemes
következményekkel, kellemes eredményekkel járó kedvező cselekedet” –, akkor cselekedhetsz
olyat az elmével.
-
Valamint,
Ráhula, mialatt cselekszel az elmével, így kell mérlegelned ezen elmebeli
cselekedetet: „vezet-e az az elmebeli cselekedet, melyet megteszek, saját
nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk nyomorúságára,
fájdalmas következményekkel, fájdalmas eredményekkel járó kedvezőtlen
cselekedet az?” Amikor mérlegelvén tudod: „az elmebeli cselekedet, melyet
megteszek, saját nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk
nyomorúságára vezet, az fájdalmas következményekkel, fájdalmas eredményekkel
járó kedvezőtlen cselekedet” –, akkor abba kell hagynod az olyan elmebeli
cselekedetet. De amikor mérlegelvén tudod: „Az elmebeli cselekedet, melyet
megteszek, nem vezet saját nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy
valamennyiünk nyomorúságára, az kellemes következményekkel, kellemes
eredményekkel járó kedvező cselekedet” –, akkor folytathatod az olyan
cselekedetet az elmével.
-
Valamint,
Ráhula, miután cselekedtél az elmével, így kell mérlegelned ezen elmebeli
cselekedetet: „vezetett-e az az elmebeli cselekedet, melyet megtettem, saját
nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk nyomorúságára,
fájdalmas következményekkel, fájdalmas eredményekkel járó kedvezőtlen
cselekedet volt az?” Amikor mérlegelvén tudod: „az elmebeli cselekedet, melyet
megtettem, saját nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk
nyomorúságára vezetett, az fájdalmas következményekkel, fájdalmas eredményekkel
járó kedvezőtlen cselekedet volt” –, akkor azon elmebeli cselekedettől
viszolygást, megalázottságot, undort kell, hogy érezz. Azon elmebeli
cselekedettől viszolygást, megalázottságot, undort érezvén, önmérsékletet kell
fogadnod a jövőre nézve. De amikor mérlegelvén tudod: „az elmebeli cselekedet,
melyet megtettem, nem vezetett saját nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára,
vagy valamennyiünk nyomorúságára, az kellemes következményekkel, kellemes
eredményekkel járó kedvező cselekedet volt” –, akkor örömben és boldogan
élhetsz, nappal és éjjel egyaránt gyakorolva a kedvező állapotokat.
-
Ráhula,
bármely remete és pap, aki a múltban megtisztította testi cselekedeteit,
szóbeli cselekedeteit és elmebeli cselekedeteit, mind ily módon, ismételt
mérlegelés után cselekedett. Bármely remete és pap, aki a jövőben meg fogja
tisztítani testi cselekedeteit, szóbeli cselekedeteit és elmebeli
cselekedeteit, mind ily módon, ismételt mérlegelés után cselekszik majd.
Bármely remete és pap, aki a jelenben megtisztítja testi cselekedeteit, szóbeli
cselekedeteit és elmebeli cselekedeteit, mind ily módon, ismételt mérlegelés
után cselekszik. Ezért, Ráhula, így gyakorolj: „Ismételten mérlegelve
azokat/reflektálva rájuk, megtisztítjuk testi cselekedeteinket, szóbeli
cselekedeteinket és elmebeli cselekedeteinket.”
Ezt mondta a Magasztos. A tiszteletreméltó Ráhula
elégedetten gyönyörködött a Magasztos szavaiban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése