A
nagy negyvenesről szóló tanítóbeszéd
(Mahācattārīsaka
sutta)
Így hallottam. Egyszer
a Magasztos Szávatthí mellett, a Dzséta ligetben, Anáthapindika kertjében
időzött. Ott így szólította meg a szerzeteseket:
– Szerzetesek!
– Tiszteletreméltó! – válaszoltak a szerzetesek.
A Magasztos így szólt:
– A helyes nemes összeszedettséget fogom nektek tanítani
szerzetesek, támaszaival és velejáróival. Hallgassátok figyelemmel, amit
mondani fogok.
– Igen, tiszteletreméltó – válaszoltak a szerzetesek.
Szerzetesek, mi a helyes nemes összeszedettség,
támaszaival és velejáróival, azaz a helyes szemlélettel, helyes elhatározással,
helyes beszéddel, helyes cselekedettel, helyes életvezetéssel, helyes
törekvéssel és helyes éberséggel? E hét tényezővel felvértezett tudat
összpontosítottságát nevezik helyes nemes összeszedettségnek, támaszaival és
velejáróival.
(Szemlélet)
Ebben, szerzetesek, a
helyes szemlélet jár elöl. És hogyan jár elöl a helyes szemlélet, szerzetesek?
Az ember a helytelen szemléletet mint helytelen szemléletet, a helyes
szemléletet mint helyes szemléletet érti meg: ez az ember helyes szemlélete.
És mi a helytelen
szemlélet, szerzetesek? „Nincs sem adakozás, sem felajánlás, sem áldozat; a jó
és rossz cselekedeteknek nincs sem gyümölcse, sem eredménye; nincs e világ,
nincs más világ; nincs anya, nincs apa; nincsenek spontán módon újraszülető
lények; nincsenek a világon jó és erényes vándorszerzetesek és papok, akik
önerejükből, közvetlen tudással megtapasztalván, megjelentették e világot és a
más világot.” Ez a helytelen szemlélet.
És mi a helyes
szemlélet, szerzetesek? Azt mondom, szerzetesek, a helyes szemlélet kétféle: a
befolyások által érintett, érdemekhez kapcsolódó helyes szemlélet, amely a
megragadásban érik be; és a nemes, befolyásoktól mentes, fenséges helyes
szemlélet, amely az ösvény tényezője.
Szerzetesek, és mi a
befolyások által érintett, érdemekhez kapcsolódó helyes szemlélet, amely a
megragadásban érik be? „Van adakozás, van felajánlás, van áldozat; a jó és
rossz cselekedeteknek van gyümölcse és van eredménye; van e világ, van más
világ; van anya, van apa; vannak spontán módon újraszülető lények; vannak a
világon jó és erényes vándorszerzetesek és papok, akik önerejükből, közvetlen
tudással megtapasztalván, megjelentették e világot és a más világot.” Ez a
befolyások által érintett, érdemekhez kapcsolódó helyes szemlélet, amely a
megragadásban érik be.
Szerzetesek, és mi a
nemes, befolyásoktól mentes, fenséges helyes szemlélet, amely az ösvény
tényezője? A megértés, a megértés képessége, a megértés ereje, a valóság
tanulmányozásának megvilágosodási tényezője, a helyes szemlélet
ösvény-tényezője abban, akinek a tudata nemes, befolyásoktól mentes, a nemes
ösvény birtokosa, a nemes ösvény beteljesítője: ez a nemes, befolyásoktól
mentes, fenséges helyes szemlélet, amely az ösvény tényezője.
Az ember törekszik
arra, hogy felhagyjon a helytelen szemlélettel és a helyes szemlélet útjára
lépjen: ez az ember helyes törekvése. Éberen felhagy a helytelen szemlélettel,
éberen a helyes szemlélet útjára lép és tartja magát hozzá: ez az ember helyes
ébersége. Így e három dhamma, azaz a helyes szemlélet, a helyes törekvés és a
helyes éberség a helyes szemlélet körül kering és forog.
(Elhatározás)
Ebben, szerzetesek, a
helyes szemlélet jár elöl. És hogyan jár elöl a helyes szemlélet, szerzetesek?
Az ember a helytelen elhatározást mint helytelen elhatározást, a helyes
elhatározást mint helyes elhatározást érti meg: ez az ember helyes szemlélete.
És mi a helytelen
elhatározás, szerzetesek? Az érzéki vágy elhatározása, a rosszindulat
elhatározása, a kegyetlenség elhatározása: ez a helytelen elhatározás.
És mi a helyes
elhatározás, szerzetesek? Azt mondom, szerzetesek, a helyes elhatározás
kétféle: a befolyások által érintett, érdemekhez kapcsolódó helyes elhatározás,
amely a megragadásban érik be; és a nemes, befolyásoktól mentes, fenséges
helyes elhatározás, amely az ösvény tényezője.
Szerzetesek, és mi a
befolyások által érintett, érdemekhez kapcsolódó helyes elhatározás, amely a
megragadásban érik be? A lemondás elhatározása, a jóindulat elhatározása, az
ártalmatlanság elhatározása: ez a befolyások által érintett, érdemekhez
kapcsolódó helyes elhatározás, amely a megragadásban érik be.
Szerzetesek, és mi a
nemes, befolyásoktól mentes, fenséges helyes elhatározás, amely az ösvény
tényezője? A gondolkodás, felidézés, elhatározás, tudati beillesztés, tudati
rögzítés, tudati irányítás, szóbeli indíttatás abban, akinek a tudata nemes,
befolyásoktól mentes, a nemes ösvény birtokosa, a nemes ösvény beteljesítője:
ez a nemes, befolyásoktól mentes, fenséges helyes elhatározás, amely az ösvény
tényezője.
Az ember törekszik
arra, hogy felhagyjon a helytelen elhatározással és a helyes elhatározás útjára
lépjen: ez az ember helyes törekvése. Éberen felhagy a helytelen
elhatározással, éberen a helyes elhatározás útjára lép és tartja magát hozzá:
ez az ember helyes ébersége. Így e három dhamma, azaz a helyes szemlélet, a
helyes törekvés és a helyes éberség a helyes elhatározás körül kering és forog.
(Beszéd)
Ebben, szerzetesek, a
helyes szemlélet jár elöl. És hogyan jár elöl a helyes szemlélet, szerzetesek?
Az ember a helytelen beszédet mint helytelen beszédet, a helyes beszédet mint
helyes beszédet érti meg: ez az ember helyes szemlélete.
És mi a helytelen
beszéd, szerzetesek? A hamis beszéd, a rosszindulatú beszéd, a durva beszéd és
a fölösleges beszéd: ez a helytelen beszéd.
És mi a helyes beszéd,
szerzetesek? Azt mondom, szerzetesek, a helyes beszéd kétféle: a befolyások
által érintett, érdemekhez kapcsolódó helyes beszéd, amely a megragadásban érik
be; és a nemes, befolyásoktól mentes, fenséges helyes beszéd, amely az ösvény
tényezője.
Szerzetesek, és mi a
befolyások által érintett, érdemekhez kapcsolódó helyes beszéd, amely a
megragadásban érik be? Tartózkodás a hamis beszédtől, a rosszindulatú
beszédtől, a durva beszédtől és a fölösleges beszédtől: ez a befolyások által
érintett, érdemekhez kapcsolódó helyes beszéd, amely a megragadásban érik be.
Szerzetesek, és mi a
nemes, befolyásoktól mentes, fenséges helyes beszéd, amely az ösvény tényezője?
Annak lemondása, visszalépése, tartózkodása, elállása a négyféle helytelen
szóbeli cselekedettől, akinek a tudata nemes, befolyásoktól mentes, a nemes
ösvény birtokosa, a nemes ösvény beteljesítője: ez a nemes, befolyásoktól
mentes, fenséges helyes beszéd, amely az ösvény tényezője.
Az ember törekszik
arra, hogy felhagyjon a helytelen beszéddel és a helyes beszéd útjára lépjen:
ez az ember helyes törekvése. Éberen felhagy a helytelen beszéddel, éberen a
helyes beszéd útjára lép és tartja magát hozzá: ez az ember helyes ébersége.
Így e három dhamma, azaz a helyes szemlélet, a helyes törekvés és a helyes
éberség a helyes beszéd körül kering és forog.
(Cselekedet)
Ebben, szerzetesek, a
helyes szemlélet jár elöl. És hogyan jár elöl a helyes szemlélet, szerzetesek?
Az ember a helytelen cselekedetet mint helytelen cselekedetet, a helyes
cselekedetet mint helyes cselekedetet érti meg: ez az ember helyes szemlélete.
És mi a helytelen
cselekedet, szerzetesek? Az élőlények elpusztítása, az oda nem adott elvétele
és a vágyból eredő rossztettek: ez a helytelen cselekedet.
És mi a helyes
cselekedet, szerzetesek? Azt mondom, szerzetesek, a helyes cselekedet kétféle:
a befolyások által érintett, érdemekhez kapcsolódó helyes cselekedet, amely a
megragadásban érik be; és a nemes, befolyásoktól mentes, fenséges helyes
cselekedet, amely az ösvény tényezője.
Szerzetesek, és mi a
befolyások által érintett, érdemekhez kapcsolódó helyes cselekedet, amely a
megragadásban érik be? Tartózkodás az élőlények elpusztításától, az oda nem
adott elvételétől és a paráználkodástól: ez a befolyások által érintett,
érdemekhez kapcsolódó helyes cselekedet, amely a megragadásban érik be.
Szerzetesek, és mi a
nemes, befolyásoktól mentes, fenséges helyes cselekedet, amely az ösvény
tényezője? Annak lemondása, visszalépése, tartózkodása, elállása a háromféle
helytelen testi cselekedettől, akinek a tudata nemes, befolyásoktól mentes, a
nemes ösvény birtokosa, a nemes ösvény beteljesítője: ez a nemes, befolyásoktól
mentes, fenséges helyes cselekedet, amely az ösvény tényezője.
Az ember törekszik
arra, hogy felhagyjon a helytelen cselekedettel és a helyes cselekedet útjára
lépjen: ez az ember helyes törekvése. Éberen felhagy a helytelen cselekvéssel,
éberen a helyes cselekvés útjára lép és tartja magát hozzá: ez az ember helyes
ébersége. Így e három dhamma, azaz a helyes szemlélet, a helyes törekvés és a
helyes éberség a helyes cselekvés körül kering és forog.
(Életvitel)
Ebben, szerzetesek, a
helyes szemlélet jár elöl. És hogyan jár elöl a helyes szemlélet, szerzetesek?
Az ember a helytelen életvitelt mint helytelen életvitelt, a helyes életvitelt
mint helyes életvitelt érti meg: ez az ember helyes szemlélete.
És mi a helytelen
életvitel, szerzetesek? Ármánykodás, zaklatás, célozgatás, szélhámoskodás,
viszonzás kicsikarása: ez a helytelen életvitel.
És mi a helyes
életvitel, szerzetesek? Azt mondom, szerzetesek, a helyes életvitel kétféle: a
befolyások által érintett, érdemekhez kapcsolódó helyes életvitel, amely a
megragadásban érik be; és a nemes, befolyásoktól mentes, fenséges helyes
életvitel, amely az ösvény tényezője.
Szerzetesek, és mi a
befolyások által érintett, érdemekhez kapcsolódó helyes életvitel, amely a
megragadásban érik be? E tanítás szerint a nemes tanítvány felhagy a helytelen
életvitellel, és helyes életvitellel vezeti életét: ez a befolyások által
érintett, érdemekhez kapcsolódó helyes életvitel, amely a megragadásban érik
be.
Szerzetesek, és mi a
nemes, befolyásoktól mentes, fenséges helyes életvitel, amely az ösvény
tényezője? Annak lemondása, visszalépése, tartózkodása, elállása a helytelen
életviteltől, akinek a tudata nemes, befolyásoktól mentes, a nemes ösvény
birtokosa, a nemes ösvény beteljesítője: ez a nemes, befolyásoktól mentes,
fenséges helyes életvitel, amely az ösvény tényezője.
Az ember törekszik
arra, hogy felhagyjon a helytelen életvitellel és a helyes életvitel útjára
lépjen: ez az ember helyes törekvése. Éberen felhagy a helytelen életvitellel,
éberen a helyes életvitel útjára lép és tartja magát hozzá: ez az ember helyes
ébersége. Így e három dhamma, azaz a helyes szemlélet, a helyes törekvés és a
helyes éberség a helyes életvitel körül kering és forog.
(A nagy negyvenes)
Ebben, szerzetesek, a
helyes szemlélet jár elöl? És hogyan jár elöl a helyes szemlélet, szerzetesek?
Akinek a szemlélete helyes, abban felkél a helyes elhatározás, akinek az
elhatározása helyes, abban felkél a helyes beszéd, akinek a beszéde helyes,
abban felkél a helyes cselekedet, akinek a cselekedete helyes, abban felkél a
helyes életvitel, akinek az életvitele helyes, abban felkél a helyes törekvés,
akinek a törekvése helyes, abban felkél a helyes éberség, akinek az ébersége
helyes, abban felkél a helyes összeszedettség, akinek az összeszedettsége
helyes, abban felkél a helyes megismerés, akinek a megismerése helyes, abban
felkél a helyes megszabadulás. Így, szerzetesek, a gyakorló ösvénye nyolctagú,
a méltóságos ösvénye tíztagú.
Ebben, szerzetesek, a
helyes szemlélet jár elöl. És hogyan jár elöl a helyes szemlélet, szerzetesek?
Akinek a szemlélete helyes, abban megszűnik a helytelen szemlélet, és megszűnik
a sok érdemtelen kedvezőtlen dhamma is, melyek létrejöttének feltétele a
helytelen szemlélet, és a sok kedvező dhamma, melyek létrejöttének feltétele a
helyes szemlélet, kibontakozás által kiteljesedik benne.
Akinek az elhatározása
helyes, abban megszűnik a helytelen elhatározás, és megszűnik a sok érdemtelen
kedvezőtlen dhamma is, melyek létrejöttének feltétele a helytelen elhatározás,
és a sok kedvező dhamma, melyek létrejöttének feltétele a helyes elhatározás,
kibontakozás által kiteljesedik benne.
Akinek a beszéde
helyes, abban megszűnik a helytelen beszéd, és megszűnik a sok érdemtelen
kedvezőtlen dhamma is, melyek létrejöttének feltétele a helytelen beszéd, és a
sok kedvező dhamma, melyek létrejöttének feltétele a helyes beszéd,
kibontakozás által kiteljesedik benne.
Akinek a cselekedete
helyes, abban megszűnik a helytelen cselekedet, és megszűnik a sok érdemtelen
kedvezőtlen dhamma is, melyek létrejöttének feltétele a helytelen cselekedet,
és a sok kedvező dhamma, melyek létrejöttének feltétele a helyes cselekedet,
kibontakozás által kiteljesedik benne
Akinek az életvitele
helyes, abban megszűnik a helytelen életvitel, és megszűnik a sok érdemtelen
kedvezőtlen dhamma is, melyek létrejöttének feltétele a helytelen életvitel, és
a sok kedvező dhamma, melyek létrejöttének feltétele a helyes életvitel,
kibontakozás által kiteljesedik benne.
Akinek a törekvése
helyes, abban megszűnik a helytelen törekvés, és megszűnik a sok érdemtelen
kedvezőtlen dhamma is, melyek létrejöttének feltétele a helytelen törekvés, és
a sok kedvező dhamma, melyek létrejöttének feltétele a helyes törekvés,
kibontakozás által kiteljesedik benne.
Akinek az ébersége
helyes, abban megszűnik a helytelen éberség, és megszűnik a sok érdemtelen
kedvezőtlen dhamma is, melyek létrejöttének feltétele a helytelen éberség, és a
sok kedvező dhamma, melyek létrejöttének feltétele a helyes éberség,
kibontakozás által kiteljesedik benne.
Akinek az
összeszedettsége helyes, abban megszűnik a helytelen összeszedettség, és
megszűnik a sok érdemtelen kedvezőtlen dhamma is, melyek létrejöttének
feltétele a helytelen összeszedettség, és a sok kedvező dhamma, melyek
létrejöttének feltétele a helyes összeszedettség, kibontakozás által
kiteljesedik benne.
Akinek a megismerése
helyes, abban megszűnik a helytelen megismerés, és megszűnik a sok érdemtelen
kedvezőtlen dhamma is, melyek létrejöttének feltétele a helytelen megismerés,
és a sok kedvező dhamma, melyek létrejöttének feltétele a helyes megismerés,
kibontakozás által kiteljesedik benne.
Akinek a megszabadulása
helyes, abban megszűnik a helytelen megszabadulás, és megszűnik a sok
érdemtelen kedvezőtlen dhamma is, melyek létrejöttének feltétele a helytelen
megszabadulás, és a sok kedvező dhamma, melyek létrejöttének feltétele a helyes
megszabadulás, kibontakozás által kiteljesedik benne.
Így, szerzetesek, húsz
tényező áll a kedvező oldalon, és húsz tényező áll a kedvezőtlen oldalon. A
nagy negyvenesről szóló eme tanítóbeszéd útjára indult, és sem vándorszerzetes,
sem pap, sem isten, sem ördög, sem teremtőisten, sem senki más e világon meg
nem állíthatja.
Szerzetesek, ha bármely
vándorszerzetes vagy pap azt gondolja, hogy a nagy negyvenesről szóló eme
tanítóbeszédet kifogásolhatja vagy elvetheti, akkor az állításából tíz jogos
következtetés vonható le, amely alapot ad arra, hogy itt és most kifogást
emeljünk ellene. Ha az a tiszteletreméltó a helyes szemléletet kifogásolja,
akkor azokat a vándorszerzeteseket és papokat becsüli és magasztalja, akiknek a
szemlélete helytelen.
Ha
az a tiszteletreméltó a helyes elhatározást kifogásolja, akkor azokat a
vándorszerzeteseket és papokat becsüli és magasztalja, akiknek az elhatározása
helytelen.
Ha az a
tiszteletreméltó a helyes beszédet kifogásolja, akkor azokat a
vándorszerzeteseket és papokat becsüli és magasztalja, akiknek a beszéde
helytelen.
Ha az a
tiszteletreméltó a helyes cselekedetet kifogásolja, akkor azokat a
vándorszerzeteseket és papokat becsüli és magasztalja, akiknek a cselekedete
helytelen.
Ha az a
tiszteletreméltó a helyes életvitelt kifogásolja, akkor azokat a
vándorszerzeteseket és papokat becsüli és magasztalja, akiknek az életvitele
helytelen.
Ha az a
tiszteletreméltó a helyes törekvést kifogásolja, akkor azokat a
vándorszerzeteseket és papokat becsüli és magasztalja, akiknek a törekvése
helytelen.
Ha az a
tiszteletreméltó a helyes éberséget kifogásolja, akkor azokat a
vándorszerzeteseket és papokat becsüli és magasztalja, akiknek az ébersége
helytelen.
Ha az a
tiszteletreméltó a helyes összeszedettséget kifogásolja, akkor azokat a
vándorszerzeteseket és papokat becsüli és magasztalja, akiknek az
összeszedettsége helytelen.
Ha az a
tiszteletreméltó a helyes megismerést kifogásolja, akkor azokat a
vándorszerzeteseket és papokat becsüli és magasztalja, akiknek a megismerése
helytelen.
Ha az a
tiszteletreméltó a helyes megszabadulást kifogásolja, akkor azokat a
vándorszerzeteseket és papokat becsüli és magasztalja, akiknek a megszabadulása
helytelen.
Szerzetesek, ha bármely
vándorszerzetes vagy pap azt gondolja, hogy a nagy negyvenesről szóló eme
tanítóbeszédet kifogásolhatja vagy elvetheti, akkor az állításából tíz jogos
következtetés vonható le, amely alapot ad arra, hogy itt és most kifogást
emeljünk ellene.
Szerzetesek, még azok
az okkalai tanítók, Vassa és Bhañña, akik az okok és következmények nélkül
valóság, a nihilizmus elvét vallják, még ők sem gondolhatják, hogy eme nagy
negyvenesről szóló tanítóbeszédet kifogásolhatnák vagy elvethetnék. Hogy miért?
Mert félnek attól, hogy hibáztatják, támadják és cáfolják őket.
Ezeket mondotta a
Magasztos. A szerzetesek elégedetten és örvendezve hallgatták a Magasztos
szavait.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése