2014. szeptember 14., vasárnap

A lélegzés tudatosságáról szóló tanítóbeszéd (Ānāpānasati Sutta ) A helyes éberség

M 118. (iii.78.) A lélegzés tudatosságáról szóló tanítóbeszéd
(Ānāpānasati Sutta )

(Bevezetés)
Így hallottam.
Egyszer a Magasztos Sāvatthīban tartózkodott, Migāra anyjának palotájában, a Keleti Ligetben, sok jólismert idősebb tanítvánnyal együtt, mint a tiszteletreméltó Sāriputta, a tiszteletreméltó Mahā-Mogallāna, a tiszteletreméltó Mahā-Kassapa, a tiszteletreméltó Mahā-Kaccāyana, a tiszteletreméltó Mahā-Koṭṭhita, a tiszteletreméltó Mahā-Kappina, a tiszteletreméltó Mahā-Cunda, a tiszteletreméltó Anuruddha, a tiszteletreméltó Revata, a tiszteletreméltó Ānanda, és sok más jólismert idősebb tanítvány. Akkor az idősebb szerzetesek tanították és útbaigazították az új szerzetesekat: némely idősebb szerzetes tíz szerzetest tanított és igazított útba, némely idősebb szerzetes húsz szerzetest tanított és igazított útba, némely idősebb szerzetes harminc szerzetest tanított és igazított útba, némely idősebb szerzetes negyven szerzetest tanított és igazított útba. És ezek az új szerzetesek, akiket az idősebbek tanítottak és igazítottak útba, fokról fokra nagy előrehaladást értek el.
Akkor pedig az Együttlét Napján (uposatha), a hónap 15. napján, a Tanúságtételre Hívás Szertartásának (pavāranā) éjszakáján, teliholdkor, a Magasztos leült a szabad ég alatt, a szerzetesek Gyülekezetétől körülvéve. Végigtekintve a szerzetesek csöndes Gyülekezetén, így szólította meg őket:
- Szerzetesek, elégedett vagyok ezzel az előrehaladással, szerzetesek, szívből elégedett vagyok ezzel az előrehaladással. Törekedjetek hát még fáradhatatlanabbul, hogy elérjétek az el nem értet, beteljesítsétek a be nem teljesítettet, megvalósítsátok a meg nem valósítottat. Itt fogok várakozni Sāvatthīban a negyedik hónap Fehér Lótusz Teliholdjára.
A szerzetesek a vidéken megtudták: úgy hírlik, a Magasztos Sāvatthīban várja be a negyedik hónap Fehér Lótusz Teliholdját. És ezek a szerzetesek Sāvatthī felé vették az útjukat, hogy lássák a Magasztost. És az idősebb szerzetesek még fáradhatatlanabbul tanították és igazították útba az új szerzeteseket, némely idősebb szerzetes tíz szerzetest tanított és igazított útba, némely idősebb szerzetes húsz szerzetest tanított és igazított útba, némely idősebb szerzetes harminc szerzetest tanított és igazított útba, némely idősebb szerzetes negyven szerzetest tanított és igazított útba. És ezek az új szerzetesek, akiket az idősebbek tanítottak és igazítottak útba, fokról fokra nagy előrehaladást értek el.
Azután az Együttlét Napján, a hónap 15. napján, a negyedik hónap Fehér Lótusz Teliholdjának napján, a Magasztos leült a szabad ég alatt, a szerzetesek Gyülekezetétől körülvéve. Akkor végigtekintve a szerzetesek csöndes Gyülekezetén, így szólította meg őket:
- Ez a közösség megszabadult a fecsegéstől, megszabadult az üres beszédtől, pusztán a leglényegesebbre alapozódik: ilyen a szerzetesek eme Gyülekezete, ilyen ez a közösség.
Az ilyen közösség érdemes az adományokra, érdemes a vendégszeretetre, érdemes a felajánlásokra, érdemes a tiszteletre, mivel a világ fölülmúlhatatlan erényeinek földje: ilyen a szerzetesek eme Gyülekezete, ilyen ez a közösség.
Az ilyen közösségnek adott csekély adomány naggyá lesz, a nagy adomány még nagyobbá: ilyen a szerzetesek eme Gyülekezete, ilyen ez a közösség.
Ilyen közösséget ritkán láthat a világ: ilyen a szerzetesek eme Gyülekezete, ilyen ez a közösség.
Az ilyen közösség látása megéri, hogy sok mérföldet utazzanak érte egy kis batyuval: ilyen a szerzetesek eme Gyülekezete, ilyen ez a közösség.
A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak Érdemesek (arahant), akiket már nem ér befolyás, akik leélték az életet, megtették a tennivalókat, lerakták a terhet, elérték a legfőbb jót, széttépték a létezés béklyóit, és a helyes tudás segítségével megszabadultak: a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik az érzéki világ öt béklyóját széttépve a maguk jószántából lépnek újra a létbe, és ott érik el a teljes ellobbanást anélkül, hogy valaha is visszatérnének (anāgāmi) abból a világból: a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a három béklyót széttépve, a vágyakozást, ellenszenvet és tudatlanságot meggyengítve Egyszer-Visszatérők (sakadāgāmi), még egyszer visszatérve erre a világra véget vetnek a szenvedésnek: a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a három béklyót széttépve Folyamba-Lépettek (sotāpanna), és többé vissza nem esvén, biztosan haladnak a teljes megvilágosodás felé: a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a tudatosság négy megalapozása (satipaṭṭhāna) művelésének szentelődve gyakorolnak: a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a négy helyénvaló törekvés (padhāna) művelésének szentelődve gyakorolnak: a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a hatalom négy alapja (iddhipāda) művelésének szentelődve gyakorolnak: a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik az öt képesség (indriya) művelésének szentelődve gyakorolnak: a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik az öt erő (bala) művelésének szentelődve gyakorolnak: a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a megvilágosodás hét tényezője (sambojjhaṅga) művelésének szentelődve gyakorolnak: a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a Nyolcrétű Nemes Ösvény (magga) művelésének szentelődve gyakorolnak: a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a felebarátság (mettā) művelésének szentelődve gyakorolnak, a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik az együttérzés (karuṇā) művelésének szentelődve gyakorolnak, a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
 A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a letisztult derű (muditā) művelésének szentelődve gyakorolnak, a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
 A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik az érintetlenség (upekkhā) művelésének szentelődve gyakorolnak, a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a tisztátalanságok feletti meditáció (asubha bhāvanā)  művelésének szentelődve gyakorolnak: a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a mulandóság észlelése (aniccasaññā) művelésének szentelődve gyakorolnak: a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a légzés tudatossága (ānāpānasati) művelésének szentelődve gyakorolnak.
(A légzés tudatossága)
Szerzetesek, a légzés tudatossága, fejlesztve és újra meg újra gyakorolva nagy eredményt, nagy hasznot hoz, szerzetesek, a légzés tudatossága, fejlesztve és újra meg újra gyakorolva kiteljesíti a tudatosság négy megalapozását, a tudatosság négy megalapozása, fejlesztve és újra meg újra gyakorolva kiteljesíti a megvilágosodás hét tényezőjét, a megvilágosodás hét tényezője, fejlesztve és újra meg újra gyakorolva kiteljesíti a tisztánlátásból fakadó megszabadulást (vijjā-vimutti). És fejlesztve, szerzetesek, újra meg újra gyakorolva, hogyan hoz a légzés tudatossága nagy eredményt, nagy hasznot?
(A módszer: a Négy Négyesség)
E tanítás szerint a szerzetes kimegy az erdőbe, vagy egy fa tövébe, vagy egy néptelen helyre, keresztbetett lábakkal leül, kiegyenesíti a testét, és tudatosságát előtérbe helyezi. Tudatosan lélegzik be, tudatosan lélegzik ki.
(Az első Négyesség: szemlélődés a test fölött)
1.             Hosszan belélegezvén tudja, hosszan lélegzem be, hosszan kilélegezvén tudja, hosszan lélegzem ki.
2.             Röviden belélegezvén tudja, röviden lélegzem be, röviden kilélegezvén tudja, röviden lélegzem ki.
3.             A teljes testet (sabbe kāya) tapasztalva lélegzem be, így gyakorol, a teljes testet tapasztalva lélegzem ki, így gyakorol.
4.             4. A testi képzőerőket (kāyasaṅkhāra) elnyugtatva, lélegzem be, így gyakorol, a testi képző erőket elnyugtatva lélegzem ki, így gyakorol.
(A második Négyesség: szemlélődés az érzések fölött)
5.             Örömöt (pīti) tapasztalva lélegzem be, így gyakorol, örömöt tapasztalva lélegzem ki, így gyakorol.
6.             Boldogságot (sukha) tapasztalva lélegzem be, így gyakorol, boldogságot tapasztalva lélegzem ki, így gyakorol.
7.             A tudati képzőerőket (cittasaṅkhāra) tapasztalva lélegzem be, így gyakorol, a tudati képző erőket tapasztalva lélegzem ki, így gyakorol.
8.             A tudati képzőerőket elnyugtatva lélegzem be, így gyakorol, a tudati képző erőket elnyugtatva lélegzem ki, így gyakorol
(A harmadik Négyesség: szemlélődés a tudat fölött)
9.             A tudatot tapasztalva lélegzem be, így gyakorol, a tudatot tapasztalva lélegzem ki, így gyakorol.
10.         A tudatot felvidítva lélegzem be, így gyakorol, a tudatot felvidítva lélegzem ki, így gyakorol.
11.         A tudatot összpontosítva lélegzem be, így gyakorol, a tudatot összpontosítva lélegzem ki, így gyakorol.
12.         A tudatot megszabadítva lélegzem be, így gyakorol, a tudatot megszabadítva lélegzem ki, így gyakorol.

(A negyedik Négyesség: szemlélődés a tartamok fölött)
13.         A mulandóság (anicca) fölött szemlélődve lélegzem be, így gyakorol, a mulandóság fölött szemlélődve lélegzem ki, így gyakorol.
14.         Az elenyészés (virāga) fölött szemlélődve lélegzem be, így gyakorol, az elenyészés fölött szemlélődve lélegzem ki, így gyakorol.
15.         A megszűnés (nirodha) fölött szemlélődve lélegzem be, így gyakorol, a megszűnés fölött szemlélődve lélegzem ki, így gyakorol.
16.         Az eloldódás (paṭinisagga) fölött szemlélődve lélegzem be, így gyakorol, az eloldódás fölött szemlélődve lélegzem ki, így gyakorol.
Ily módon hoz a légzés tudatossága, fejlesztve és újra meg újra gyakorolva, nagy eredményt, nagy hasznot.
(A tudatosság négy megalapozásának kiteljesítése)
És fejlesztve, szerzetesek, újra meg újra gyakorolva, hogyan teljesíti ki a légzés tudatossága a tudatosság négy megalapozását?
A (1-4.) Amikor a szerzetes hosszan belélegezvén tudja, „hosszan lélegzem be”, hosszan kilélegezvén tudja, „hosszan lélegzem ki”, röviden belélegezvén tudja, „röviden lélegzem be”, röviden kilélegezvén tudja, „röviden lélegzem ki”, „a teljes testen tapasztalva lélegzem be”, így gyakorol „a teljes testet tapasztalva lélegzem ki”, így gyakorol „a testi képző erőket elnyugtatva lélegzem be”, így gyakorol „a testi képző erőket elnyugtatva lélegzem ki”, így gyakorol – akkor a szerzetes a testet személve a testben van jelen lelkesen (ātāpī), tiszta megértéssel (sampajāno), tudatosan (satimā), felhagyva a világ utáni sóvárgással (abhijjhā) és bánattal (domanassa).
Azt mondom, szerzetesek, ez egy bizonyos test a testek között, nevezetesen a be– és kilégzés. Ezért hát a szerzetes ekkor a testet (kāya) személve a testben van jelen, lelkesen, tiszta megértéssel, tudatosan, felhagyva a világ utáni sóvárgással és bánattal.
B. (5-8.) Amikor a szerzetes így gyakorol: „örömöt tapasztalva lélegzem be”, így gyakorol: „örömöt tapasztalva lélegzem ki”, így gyakorol: „boldogságot tapasztalva lélegzem be”, így gyakorol: „boldogságot tapasztalva lélegzem ki”, így gyakorol: a tudati képző erőket tapasztalva lélegzem be”, így gyakorol: „a tudati képző erőket tapasztalva lélegzem ki”, így gyakorol: „a tudati képző erőket elnyugtatva lélegzem be”, így gyakorol „a tudati képző erőket elnyugtatva lélegzem ki” – akkor a szerzetes az érzéseket személve az érzésekben van jelen lelkesen tiszta megértéssel, tudatosan, felhagyva a világ utáni sóvárgással és bánattal.
Azt mondom, szerzetesek, ez egy bizonyos érzés az érzések között, nevezetesen a figyelem teljes odaszentelése a belégzésnek és a kilégzésnek. Ezért hát a szerzetes ekkor az érzéseket (vedanā) szemlélve az érzésekben van jelen, lelkesen, tiszta megértéssel, tudatosan, felhagyva a világ utáni sóvárgással és bánattal
C. (9-12.) Amikor a szerzetes így gyakorol: "a tudatot tapasztalva lélegzem be", így gyakorol: "a tudatot tapasztalva lélegzem ki", így gyakorol: "a tudatot felvidítva lélegzem be", így gyakorol: "a tudatot felvidítva lélegzem ki", így gyakorol: "a tudatot összpontosítva lélegzem be", így gyakorol: "a tudatot összpontosítva lélegzem ki", így gyakorol: "a tudatot megszabadítva lélegzem be", így gyakorol: "a tudatot megszabadítva lélegzem ki" - akkor a szerzetes a tudatot szemlélve a tudatban van jelen, lelkesen, tiszta megértéssel, tudatosan, felhagyva a világ utáni sóvárgással és bánattal.
Azt mondom, szerzetesek, hogy annak a légzés-tudatossága nem fejleszthető ki, akinek a tudatossága nem szakadatlan, és nem rendelkezik tiszta megértéssel. Ezért hát a  szerzetes ekkor a tudatot (citta) szemlélve a tudatban van jelen, lelkesen, tiszta megértéssel, tudatosan, felhagyva a világ utáni sóvárgással és bánattal.
D. (13-16.) Amikor a  szerzetes így gyakorol: "a mulandóság fölött szemlélődve lélegzem be", így gyakorol: "a mulandóság fölött szemlélődve lélegzem ki", így gyakorol: "az elenyészés fölött szemlélődve lélegzem be", így gyakorol: "az elenyészés fölött szemlélődve lélegzem ki", így gyakorol: "a megszűnés fölött szemlélődve lélegzem be", így gyakorol: "a megszűnés fölött szemlélődve lélegzem ki", így gyakorol: "az eloldódás fölött szemlélődve lélegzem be", így gyakorol: "az eloldódás fölött szemlélődve lélegzem ki" - akkor a szerzetes a tartamokat (dhamma) szemlélve a tartamokban van jelen, lelkesen, tiszta megértéssel, tudatosan, felhagyva a világ utáni sóvárgással és bánattal.
Megértéssel felfogván, mit jelent a sóvárgás és a bánat elhagyása, tökéletes érintetlenséggel szemlélődik. Ezért hát a szerzetes ekkor a tartamokat szemlélve a tartamokban van jelen, lelkesen, tiszta megértéssel, tudatosan, felhagyva a világ utáni sóvárgással és bánattal.
Ily módon teljesíti ki a légzés-tudatosság, fejlesztve és újra meg újra gyakorolva, a tudatosság négy megalapozását.
(A hét megvilágosodási tényező kiteljesítése)
És fejlesztve, szerzetesek, újra meg újra gyakorolva, hogyan teljesíti ki a tudatosság négy megalapozása a hét megvilágosodási tényezőt?
A. (1) Amikor a szerzetes a testet szemlélve a testben van jelen, lelkesen, tiszta megértéssel, tudatosan, lemondva a világ utáni sóvárgásról és bánatról, szakadatlan tudatosság (sati) alakul ki benne.
Amikor a szerzetesben szakadatlan tudatosság alakul ki, felkél benne a tudatosság megvilágosodási tényezője, kibontakoztatja azt, és a kifejlesztés által kiteljesedik benne.
Eme tudatosságban időzvén megértéssel tanulmányozza és elemzi a valóságot, és alapos vizsgálat alá veti.
(2) Amikor a szerzetes eme tudatosságban időzvén megértéssel tanulmányozza és elemzi a valóságot, és alapos vizsgálat alá veti, felkél benne a valóság tanulmányozásának (dhamma-vicaya) megvilágosodási tényezője, kibontakoztatja azt, és a kifejlesztés által kiteljesedik benne.
Abban, aki a valóságot megértéssel tanulmányozza, elemzi és alapos vizsgálat alá veti, kimeríthetetlen állhatatosság ébred.
(3) Amikor a szerzetesben, aki megértéssel tanulmányozza és elemzi a valóságot, és alapos vizsgálat alá veti, kimeríthetetlen állhatatosság ébred, felkél benne az állhatatosság (viriya) megvilágosodási tényezője, kibontakoztatja azt, és a kifejlesztés által kiteljesedik benne.
Abban, akiben felkél az állhatatosság, az érzéki világon túlmutató öröm támad.
(4) Amikor a szerzetesben, akiben állhatatosság ébred, az érzéki világon túlmutató öröm támad, felkél benne az öröm (pīti) megvilágosodási tényezője, kibontakoztatja azt, és a kifejlesztés által kiteljesedik benne.
Annak a teste és tudata, akinek az elméje örömteli, elnyugszik.
(5) Amikor az örömteli elméjű szerzetes teste és tudata elnyugszik, felkél benne az elnyugvás (passaddhi) megvilágosodási tényezője, kibontakoztatja azt, és a kifejlesztés által kiteljesedik benne.
Annak a tudata, akinek a teste elnyugodott és boldog, összpontosítottá válik.
(6) Amikor az elnyugodott testű és boldog szerzetes tudata összpontosítottá válik, felkél benne az összpontosítás (samādhi) megvilágosodási tényezője, kibontakoztatja azt, és a kifejlesztés által kiteljesedik benne.
Az ily módon összpontosított tudatra tökéletes érintetlenséggel tekint.
(7) Amikor a szerzetes tökéletes érintetlenséggel tekint az ily módon összpontosított tudatra, felkél benne az érintetlenség (upekkhā) megvilágosodási tényezője, kibontakoztatja azt, és a kifejlesztés által kiteljesedik benne.
B. (1-7.) Amikor a szerzetes az érzéseket szemlélve az érzésekben van jelen /.../, felkél benne az érintetlenség megvilágosodási tényezője, kibontakoztatja azt, és a kifejlesztés által kiteljesedik benne.
C. (1-7.) Amikor a szerzetes a tudatot szemlélve a tudatban van jelen /.../, felkél benne az érintetlenség megvilágosodási tényezője, kibontakoztatja azt, és a kifejlesztés által kiteljesedik benne.
D. (1-7.) Amikor a szerzetes a tartamokat szemlélve a tartamokban van jelen /.../, felkél benne az érintetlenség megvilágosodási tényezője, kibontakoztatja azt, és a kifejlesztés által kiteljesedik benne.
Ily módon teljesíti ki, szerzetesek, a tudatosság négy megalapozása, fejlesztve és újra meg újra gyakorolva, a hét megvilágosodási tényezőt.
(A tisztánlátásból fakadó megszabadulás kiteljesítése)
És fejlesztve, szerzetesek, újra meg újra gyakorolva, hogyan teljesíti ki a hét megvilágosodási tényező a tisztánlátásból fakadó megszabadulást (vijjā-vimutti)?
(1) A szerzetes e tanítás szerint a tudatosság elkülönüléstől (nibbidā), elenyészéstől (virāga), megszűnéstől (nirodha) függő megvilágosodási tényezőjét teljesíti ki, melynek eloldódás (paṭinissagga) az eredménye.
(2) A valóság tanulmányozásának elkülönüléstől, elenyészéstől, megszűnéstől függő megvilágosodási tényezőjét teljesíti ki, melynek eloldódás az eredménye.
(3) Az állhatatosság elkülönüléstől, elenyészéstől, megszűnéstől függő megvilágosodási tényezőjét teljesíti ki, melynek eloldódás az eredménye.
(4) Az öröm elkülönüléstől, elenyészéstől, megszűnéstől függő megvilágosodási tényezőjét teljesíti ki, melynek eloldódás az eredménye.
(5) Az elnyugvás elkülönüléstől, elenyészéstől, megszűnéstől függő megvilágosodási tényezőjét teljesíti ki, melynek eloldódás az eredménye.
(6) Az összpontosítás elkülönüléstől, elenyészéstől, megszűnéstől függő megvilágosodási tényezőjét teljesíti ki, melynek eloldódás az eredménye.
(7) Az érintetlenség elkülönüléstől, elenyészéstől, megszűnéstől függő megvilágosodási tényezőjét teljesíti ki, melynek eloldódás az eredménye.
Ily módon teljesíti ki, szerzetesek, fejlesztve és újra meg újra gyakorolva, a hét megvilágosodási tényező a tisztánlátásból fakadó megszabadulást.
Így szólt a Magasztos. A szerzetesek szívükben örvendezve gyönyörködtek szavaiban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése