M 118. (iii.78.) A lélegzés
tudatosságáról szóló tanítóbeszéd
(Ānāpānasati Sutta )
(Bevezetés)
Így
hallottam.
Egyszer
a Magasztos Sāvatthīban tartózkodott, Migāra anyjának palotájában, a Keleti
Ligetben, sok jólismert idősebb tanítvánnyal együtt, mint a tiszteletreméltó
Sāriputta, a tiszteletreméltó Mahā-Mogallāna, a tiszteletreméltó Mahā-Kassapa,
a tiszteletreméltó Mahā-Kaccāyana, a tiszteletreméltó Mahā-Koṭṭhita, a
tiszteletreméltó Mahā-Kappina, a tiszteletreméltó Mahā-Cunda, a
tiszteletreméltó Anuruddha, a tiszteletreméltó Revata, a tiszteletreméltó
Ānanda, és sok más jólismert idősebb tanítvány. Akkor az idősebb szerzetesek
tanították és útbaigazították az új szerzetesekat: némely idősebb szerzetes tíz
szerzetest tanított és igazított útba, némely idősebb szerzetes húsz szerzetest
tanított és igazított útba, némely idősebb szerzetes harminc szerzetest
tanított és igazított útba, némely idősebb szerzetes negyven szerzetest
tanított és igazított útba. És ezek az új szerzetesek, akiket az idősebbek
tanítottak és igazítottak útba, fokról fokra nagy előrehaladást értek el.
Akkor
pedig az Együttlét Napján (uposatha), a hónap 15. napján, a Tanúságtételre
Hívás Szertartásának (pavāranā) éjszakáján, teliholdkor, a Magasztos leült a
szabad ég alatt, a szerzetesek Gyülekezetétől körülvéve. Végigtekintve a
szerzetesek csöndes Gyülekezetén, így szólította meg őket:
-
Szerzetesek, elégedett vagyok ezzel az előrehaladással, szerzetesek, szívből
elégedett vagyok ezzel az előrehaladással. Törekedjetek hát még
fáradhatatlanabbul, hogy elérjétek az el nem értet, beteljesítsétek a be nem
teljesítettet, megvalósítsátok a meg nem valósítottat. Itt fogok várakozni
Sāvatthīban a negyedik hónap Fehér Lótusz Teliholdjára.
A
szerzetesek a vidéken megtudták: úgy hírlik, a Magasztos Sāvatthīban várja be a
negyedik hónap Fehér Lótusz Teliholdját. És ezek a szerzetesek Sāvatthī felé
vették az útjukat, hogy lássák a Magasztost. És az idősebb szerzetesek még
fáradhatatlanabbul tanították és igazították útba az új szerzeteseket, némely
idősebb szerzetes tíz szerzetest tanított és igazított útba, némely idősebb
szerzetes húsz szerzetest tanított és igazított útba, némely idősebb szerzetes
harminc szerzetest tanított és igazított útba, némely idősebb szerzetes negyven
szerzetest tanított és igazított útba. És ezek az új szerzetesek, akiket az
idősebbek tanítottak és igazítottak útba, fokról fokra nagy előrehaladást értek
el.
Azután
az Együttlét Napján, a hónap 15. napján, a negyedik hónap Fehér Lótusz
Teliholdjának napján, a Magasztos leült a szabad ég alatt, a szerzetesek
Gyülekezetétől körülvéve. Akkor végigtekintve a szerzetesek csöndes
Gyülekezetén, így szólította meg őket:
-
Ez a közösség megszabadult a fecsegéstől, megszabadult az üres beszédtől,
pusztán a leglényegesebbre alapozódik: ilyen a szerzetesek eme Gyülekezete,
ilyen ez a közösség.
Az
ilyen közösség érdemes az adományokra, érdemes a vendégszeretetre, érdemes a
felajánlásokra, érdemes a tiszteletre, mivel a világ fölülmúlhatatlan
erényeinek földje: ilyen a szerzetesek eme Gyülekezete, ilyen ez a közösség.
Az
ilyen közösségnek adott csekély adomány naggyá lesz, a nagy adomány még
nagyobbá: ilyen a szerzetesek eme Gyülekezete, ilyen ez a közösség.
Ilyen
közösséget ritkán láthat a világ: ilyen a szerzetesek eme Gyülekezete, ilyen ez
a közösség.
Az
ilyen közösség látása megéri, hogy sok mérföldet utazzanak érte egy kis
batyuval: ilyen a szerzetesek eme Gyülekezete, ilyen ez a közösség.
A
szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak Érdemesek (arahant), akiket már
nem ér befolyás, akik leélték az életet, megtették a tennivalókat, lerakták a
terhet, elérték a legfőbb jót, széttépték a létezés béklyóit, és a helyes tudás
segítségével megszabadultak: a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak
ilyenek.
A
szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik az érzéki világ öt
béklyóját széttépve a maguk jószántából lépnek újra a létbe, és ott érik el a
teljes ellobbanást anélkül, hogy valaha is visszatérnének (anāgāmi) abból a
világból: a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A
szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a három béklyót
széttépve, a vágyakozást, ellenszenvet és tudatlanságot meggyengítve
Egyszer-Visszatérők (sakadāgāmi), még egyszer visszatérve erre a világra véget
vetnek a szenvedésnek: a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A
szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a három béklyót
széttépve Folyamba-Lépettek (sotāpanna), és többé vissza nem esvén, biztosan
haladnak a teljes megvilágosodás felé: a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony
vannak ilyenek.
A
szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a tudatosság négy
megalapozása (satipaṭṭhāna) művelésének szentelődve gyakorolnak: a szerzetesek
eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A
szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a négy helyénvaló
törekvés (padhāna) művelésének szentelődve gyakorolnak: a szerzetesek eme
Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A
szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a hatalom négy
alapja (iddhipāda) művelésének szentelődve gyakorolnak: a szerzetesek eme
Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A
szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik az öt képesség
(indriya) művelésének szentelődve gyakorolnak: a szerzetesek eme Gyülekezetében
bizony vannak ilyenek.
A
szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik az öt erő (bala)
művelésének szentelődve gyakorolnak: a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony
vannak ilyenek.
A
szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a megvilágosodás hét
tényezője (sambojjhaṅga) művelésének szentelődve gyakorolnak: a szerzetesek eme
Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A
szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a Nyolcrétű Nemes
Ösvény (magga) művelésének szentelődve gyakorolnak: a szerzetesek eme
Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A
szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a felebarátság
(mettā) művelésének szentelődve gyakorolnak, a szerzetesek eme Gyülekezetében
bizony vannak ilyenek.
A
szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik az együttérzés (karuṇā)
művelésének szentelődve gyakorolnak, a szerzetesek eme Gyülekezetében bizony
vannak ilyenek.
A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak
olyanok, akik a letisztult derű (muditā) művelésének szentelődve gyakorolnak, a
szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak
olyanok, akik az érintetlenség (upekkhā) művelésének szentelődve gyakorolnak, a
szerzetesek eme Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A
szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a tisztátalanságok
feletti meditáció (asubha bhāvanā)
művelésének szentelődve gyakorolnak: a szerzetesek eme Gyülekezetében
bizony vannak ilyenek.
A
szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a mulandóság
észlelése (aniccasaññā) művelésének szentelődve gyakorolnak: a szerzetesek eme
Gyülekezetében bizony vannak ilyenek.
A
szerzeteseknek ebben a Gyülekezetében vannak olyanok, akik a légzés tudatossága
(ānāpānasati) művelésének szentelődve gyakorolnak.
(A légzés tudatossága)
Szerzetesek,
a légzés tudatossága, fejlesztve és újra meg újra gyakorolva nagy eredményt,
nagy hasznot hoz, szerzetesek, a légzés tudatossága, fejlesztve és újra meg
újra gyakorolva kiteljesíti a tudatosság négy megalapozását, a tudatosság négy
megalapozása, fejlesztve és újra meg újra gyakorolva kiteljesíti a
megvilágosodás hét tényezőjét, a megvilágosodás hét tényezője, fejlesztve és
újra meg újra gyakorolva kiteljesíti a tisztánlátásból fakadó megszabadulást
(vijjā-vimutti). És fejlesztve, szerzetesek, újra meg újra gyakorolva, hogyan
hoz a légzés tudatossága nagy eredményt, nagy hasznot?
(A módszer: a Négy Négyesség)
E
tanítás szerint a szerzetes kimegy az erdőbe, vagy egy fa tövébe, vagy egy
néptelen helyre, keresztbetett lábakkal leül, kiegyenesíti a testét, és
tudatosságát előtérbe helyezi. Tudatosan lélegzik be, tudatosan lélegzik ki.
(Az első Négyesség: szemlélődés a test
fölött)
1.
Hosszan
belélegezvén tudja, hosszan lélegzem be, hosszan kilélegezvén tudja, hosszan
lélegzem ki.
2.
Röviden
belélegezvén tudja, röviden lélegzem be, röviden kilélegezvén tudja, röviden
lélegzem ki.
3.
A teljes testet
(sabbe kāya) tapasztalva lélegzem be, így gyakorol, a teljes testet tapasztalva
lélegzem ki, így gyakorol.
4.
4. A testi képzőerőket (kāyasaṅkhāra) elnyugtatva,
lélegzem be, így gyakorol, a testi képző erőket elnyugtatva lélegzem ki, így
gyakorol.
(A
második Négyesség: szemlélődés az érzések fölött)
5.
Örömöt (pīti)
tapasztalva lélegzem be, így gyakorol, örömöt tapasztalva lélegzem ki, így
gyakorol.
6.
Boldogságot
(sukha) tapasztalva lélegzem be, így gyakorol, boldogságot tapasztalva lélegzem
ki, így gyakorol.
7.
A tudati
képzőerőket (cittasaṅkhāra) tapasztalva lélegzem be, így gyakorol, a tudati
képző erőket tapasztalva lélegzem ki, így gyakorol.
8.
A tudati képzőerőket
elnyugtatva lélegzem be, így gyakorol, a tudati képző erőket elnyugtatva
lélegzem ki, így gyakorol
(A harmadik Négyesség: szemlélődés a
tudat fölött)
9.
A tudatot
tapasztalva lélegzem be, így gyakorol, a tudatot tapasztalva lélegzem ki, így
gyakorol.
10.
A tudatot
felvidítva lélegzem be, így gyakorol, a tudatot felvidítva lélegzem ki, így
gyakorol.
11.
A tudatot
összpontosítva lélegzem be, így gyakorol, a tudatot összpontosítva lélegzem ki,
így gyakorol.
12.
A tudatot
megszabadítva lélegzem be, így gyakorol, a tudatot megszabadítva lélegzem ki,
így gyakorol.
(A negyedik Négyesség: szemlélődés a
tartamok fölött)
13.
A mulandóság
(anicca) fölött szemlélődve lélegzem be, így gyakorol, a mulandóság fölött
szemlélődve lélegzem ki, így gyakorol.
14.
Az elenyészés
(virāga) fölött szemlélődve lélegzem be, így gyakorol, az elenyészés fölött
szemlélődve lélegzem ki, így gyakorol.
15.
A megszűnés
(nirodha) fölött szemlélődve lélegzem be, így gyakorol, a megszűnés fölött
szemlélődve lélegzem ki, így gyakorol.
16.
Az eloldódás (paṭinisagga)
fölött szemlélődve lélegzem be, így gyakorol, az eloldódás fölött szemlélődve
lélegzem ki, így gyakorol.
Ily
módon hoz a légzés tudatossága, fejlesztve és újra meg újra gyakorolva, nagy
eredményt, nagy hasznot.
(A tudatosság négy megalapozásának
kiteljesítése)
És
fejlesztve, szerzetesek, újra meg újra gyakorolva, hogyan teljesíti ki a légzés
tudatossága a tudatosság négy megalapozását?
A (1-4.) Amikor a szerzetes hosszan belélegezvén tudja,
„hosszan lélegzem be”, hosszan kilélegezvén tudja, „hosszan lélegzem ki”,
röviden belélegezvén tudja, „röviden lélegzem be”, röviden kilélegezvén tudja,
„röviden lélegzem ki”, „a teljes testen tapasztalva lélegzem be”, így gyakorol
„a teljes testet tapasztalva lélegzem ki”, így gyakorol „a testi képző erőket
elnyugtatva lélegzem be”, így gyakorol „a testi képző erőket elnyugtatva
lélegzem ki”, így gyakorol – akkor a szerzetes a testet személve a testben van
jelen lelkesen (ātāpī), tiszta megértéssel (sampajāno), tudatosan (satimā),
felhagyva a világ utáni sóvárgással (abhijjhā) és bánattal (domanassa).
Azt
mondom, szerzetesek, ez egy bizonyos test a testek között, nevezetesen a be– és
kilégzés. Ezért hát a szerzetes ekkor a testet (kāya) személve a testben van
jelen, lelkesen, tiszta megértéssel, tudatosan, felhagyva a világ utáni
sóvárgással és bánattal.
B. (5-8.) Amikor a szerzetes így gyakorol: „örömöt tapasztalva
lélegzem be”, így gyakorol: „örömöt tapasztalva lélegzem ki”, így gyakorol:
„boldogságot tapasztalva lélegzem be”, így gyakorol: „boldogságot tapasztalva
lélegzem ki”, így gyakorol: a tudati képző erőket tapasztalva lélegzem be”, így
gyakorol: „a tudati képző erőket tapasztalva lélegzem ki”, így gyakorol: „a tudati
képző erőket elnyugtatva lélegzem be”, így gyakorol „a tudati képző erőket
elnyugtatva lélegzem ki” – akkor a szerzetes az érzéseket személve az
érzésekben van jelen lelkesen tiszta megértéssel, tudatosan, felhagyva a világ
utáni sóvárgással és bánattal.
Azt
mondom, szerzetesek, ez egy bizonyos érzés az érzések között, nevezetesen a
figyelem teljes odaszentelése a belégzésnek és a kilégzésnek. Ezért hát a
szerzetes ekkor az érzéseket (vedanā) szemlélve az érzésekben van jelen,
lelkesen, tiszta megértéssel, tudatosan, felhagyva a világ utáni sóvárgással és
bánattal
C. (9-12.) Amikor a szerzetes így gyakorol: "a tudatot
tapasztalva lélegzem be", így gyakorol: "a tudatot tapasztalva
lélegzem ki", így gyakorol: "a tudatot felvidítva lélegzem be",
így gyakorol: "a tudatot felvidítva lélegzem ki", így gyakorol:
"a tudatot összpontosítva lélegzem be", így gyakorol: "a tudatot
összpontosítva lélegzem ki", így gyakorol: "a tudatot megszabadítva
lélegzem be", így gyakorol: "a tudatot megszabadítva lélegzem
ki" - akkor a szerzetes a tudatot szemlélve a tudatban van jelen,
lelkesen, tiszta megértéssel, tudatosan, felhagyva a világ utáni sóvárgással és
bánattal.
Azt
mondom, szerzetesek, hogy annak a légzés-tudatossága nem fejleszthető ki,
akinek a tudatossága nem szakadatlan, és nem rendelkezik tiszta megértéssel.
Ezért hát a szerzetes ekkor a tudatot
(citta) szemlélve a tudatban van jelen, lelkesen, tiszta megértéssel,
tudatosan, felhagyva a világ utáni sóvárgással és bánattal.
D. (13-16.) Amikor a
szerzetes így gyakorol: "a mulandóság fölött szemlélődve lélegzem
be", így gyakorol: "a mulandóság fölött szemlélődve lélegzem
ki", így gyakorol: "az elenyészés fölött szemlélődve lélegzem
be", így gyakorol: "az elenyészés fölött szemlélődve lélegzem
ki", így gyakorol: "a megszűnés fölött szemlélődve lélegzem be",
így gyakorol: "a megszűnés fölött szemlélődve lélegzem ki", így
gyakorol: "az eloldódás fölött szemlélődve lélegzem be", így
gyakorol: "az eloldódás fölött szemlélődve lélegzem ki" - akkor a
szerzetes a tartamokat (dhamma) szemlélve a tartamokban van jelen, lelkesen,
tiszta megértéssel, tudatosan, felhagyva a világ utáni sóvárgással és bánattal.
Megértéssel
felfogván, mit jelent a sóvárgás és a bánat elhagyása, tökéletes
érintetlenséggel szemlélődik. Ezért hát a szerzetes ekkor a tartamokat
szemlélve a tartamokban van jelen, lelkesen, tiszta megértéssel, tudatosan,
felhagyva a világ utáni sóvárgással és bánattal.
Ily
módon teljesíti ki a légzés-tudatosság, fejlesztve és újra meg újra gyakorolva,
a tudatosság négy megalapozását.
(A hét megvilágosodási tényező
kiteljesítése)
És
fejlesztve, szerzetesek, újra meg újra gyakorolva, hogyan teljesíti ki a
tudatosság négy megalapozása a hét megvilágosodási tényezőt?
A. (1) Amikor a szerzetes a testet szemlélve a testben van jelen, lelkesen,
tiszta megértéssel, tudatosan, lemondva a világ utáni sóvárgásról és bánatról,
szakadatlan tudatosság (sati) alakul ki benne.
Amikor
a szerzetesben szakadatlan tudatosság alakul ki, felkél benne a tudatosság
megvilágosodási tényezője, kibontakoztatja azt, és a kifejlesztés által
kiteljesedik benne.
Eme
tudatosságban időzvén megértéssel tanulmányozza és elemzi a valóságot, és
alapos vizsgálat alá veti.
(2) Amikor a szerzetes eme tudatosságban időzvén megértéssel tanulmányozza
és elemzi a valóságot, és alapos vizsgálat alá veti, felkél benne a valóság
tanulmányozásának (dhamma-vicaya) megvilágosodási tényezője, kibontakoztatja
azt, és a kifejlesztés által kiteljesedik benne.
Abban,
aki a valóságot megértéssel tanulmányozza, elemzi és alapos vizsgálat alá veti,
kimeríthetetlen állhatatosság ébred.
(3) Amikor a szerzetesben, aki megértéssel tanulmányozza és elemzi a
valóságot, és alapos vizsgálat alá veti, kimeríthetetlen állhatatosság ébred,
felkél benne az állhatatosság (viriya) megvilágosodási tényezője, kibontakoztatja
azt, és a kifejlesztés által kiteljesedik benne.
Abban,
akiben felkél az állhatatosság, az érzéki világon túlmutató öröm támad.
(4) Amikor a szerzetesben, akiben állhatatosság ébred, az érzéki világon
túlmutató öröm támad, felkél benne az öröm (pīti) megvilágosodási tényezője,
kibontakoztatja azt, és a kifejlesztés által kiteljesedik benne.
Annak
a teste és tudata, akinek az elméje örömteli, elnyugszik.
(5) Amikor az örömteli elméjű szerzetes teste és tudata elnyugszik, felkél
benne az elnyugvás (passaddhi) megvilágosodási tényezője, kibontakoztatja azt,
és a kifejlesztés által kiteljesedik benne.
Annak
a tudata, akinek a teste elnyugodott és boldog, összpontosítottá válik.
(6) Amikor az elnyugodott testű és boldog szerzetes tudata összpontosítottá
válik, felkél benne az összpontosítás (samādhi) megvilágosodási tényezője,
kibontakoztatja azt, és a kifejlesztés által kiteljesedik benne.
Az
ily módon összpontosított tudatra tökéletes érintetlenséggel tekint.
(7) Amikor a szerzetes tökéletes érintetlenséggel tekint az ily módon
összpontosított tudatra, felkél benne az érintetlenség (upekkhā)
megvilágosodási tényezője, kibontakoztatja azt, és a kifejlesztés által
kiteljesedik benne.
B. (1-7.) Amikor a szerzetes az érzéseket szemlélve az
érzésekben van jelen /.../, felkél benne az érintetlenség megvilágosodási
tényezője, kibontakoztatja azt, és a kifejlesztés által kiteljesedik benne.
C. (1-7.) Amikor a szerzetes a tudatot szemlélve a tudatban van
jelen /.../, felkél benne az érintetlenség megvilágosodási tényezője,
kibontakoztatja azt, és a kifejlesztés által kiteljesedik benne.
D. (1-7.) Amikor a szerzetes a tartamokat szemlélve a
tartamokban van jelen /.../, felkél benne az érintetlenség megvilágosodási
tényezője, kibontakoztatja azt, és a kifejlesztés által kiteljesedik benne.
Ily
módon teljesíti ki, szerzetesek, a tudatosság négy megalapozása, fejlesztve és
újra meg újra gyakorolva, a hét megvilágosodási tényezőt.
(A tisztánlátásból fakadó megszabadulás
kiteljesítése)
És
fejlesztve, szerzetesek, újra meg újra gyakorolva, hogyan teljesíti ki a hét
megvilágosodási tényező a tisztánlátásból fakadó megszabadulást
(vijjā-vimutti)?
(1) A szerzetes e tanítás szerint a tudatosság elkülönüléstől (nibbidā),
elenyészéstől (virāga), megszűnéstől (nirodha) függő megvilágosodási tényezőjét
teljesíti ki, melynek eloldódás (paṭinissagga) az eredménye.
(2) A valóság tanulmányozásának elkülönüléstől, elenyészéstől,
megszűnéstől függő megvilágosodási tényezőjét teljesíti ki, melynek eloldódás
az eredménye.
(3) Az állhatatosság elkülönüléstől, elenyészéstől, megszűnéstől függő
megvilágosodási tényezőjét teljesíti ki, melynek eloldódás az eredménye.
(4) Az öröm elkülönüléstől, elenyészéstől, megszűnéstől függő
megvilágosodási tényezőjét teljesíti ki, melynek eloldódás az eredménye.
(5) Az elnyugvás elkülönüléstől, elenyészéstől, megszűnéstől függő
megvilágosodási tényezőjét teljesíti ki, melynek eloldódás az eredménye.
(6) Az összpontosítás elkülönüléstől, elenyészéstől, megszűnéstől függő
megvilágosodási tényezőjét teljesíti ki, melynek eloldódás az eredménye.
(7) Az érintetlenség elkülönüléstől, elenyészéstől, megszűnéstől függő
megvilágosodási tényezőjét teljesíti ki, melynek eloldódás az eredménye.
Ily
módon teljesíti ki, szerzetesek, fejlesztve és újra meg újra gyakorolva, a hét
megvilágosodási tényező a tisztánlátásból fakadó megszabadulást.
Így
szólt a Magasztos. A szerzetesek szívükben örvendezve gyönyörködtek szavaiban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése