S.22.95./iii.140.
A habcsomóról szóló tanítóbeszéd
(Pheṇapiṇḍūpama sutta)
Egyszer a Magasztos Ajoddzshá közelében, a Gangesz
partján időzött. Ott a Magasztos így szólította meg a szerzeteseket:
– Szerzetesek.
– Tiszteletremélt úr – válaszolták ők. – A Magasztos
ezt mondta:
– Szerzetesek, éppen úgy van ez, mint amikor a
Gangesz folyam egy nagy habcsomót hordoz. Egy éleslátású ember megvizsgálja,
elmélkedik felette és gondosan megfigyeli, és az üresnek, tartalmatlannak,
lényeg nélkül valónak tűnik előtte. Hiszen miféle lényeg lehetne egy
habcsomóban? Éppen így, szerzetesek, bármiféle forma legyen is az, akár
múltbeli, jövőbeli vagy jelenbeli, belső vagy külső, durva vagy finom, alantas
vagy magasrendű, távoli vagy közeli, a szerzetes megvizsgálja, elmélkedik
felette és gondosan megfigyeli, és az üresnek, tartalmatlannak, lényeg nélkül
valónak tűnik előtte. Hiszen miféle lényeg lehetne a formában?
Szerzetesek, éppen úgy van ez, mint amikor ősszel,
amikor nagy cseppekben hull az eső, a víz felszínén egy buborék keletkezik és
pattan szét. Egy éleslátású ember megvizsgálja, elmélkedik felette és gondosan
megfigyeli, és az üresnek, tartalmatlannak, lényeg nélkül valónak tűnik előtte.
Hiszen miféle lényeg lehetne egy buborékban? Éppen így, szerzetesek, bármiféle
érzés legyen is az, akár múltbeli, jövőbeli vagy jelenbeli, belső vagy külső,
durva vagy finom, alantas vagy magasrendű, távoli vagy közeli, a szerzetes
megvizsgálja, elmélkedik felette és gondosan megfigyeli, és az üresnek,
tartalmatlannak, lényeg nélkül valónak tűnik előtte. Hiszen miféle lényeg
lehetne az érzésben?
Szerzetesek, éppen úgy van ez, mint amikor a meleg
évszak utolsó hónapjában, késő délben, egy délibáb remeg. Egy éleslátású ember
megvizsgálja, elmélkedik felette és gondosan megfigyeli, és az üresnek,
tartalmatlannak, lényeg nélkül valónak tűnik előtte. Hiszen miféle lényeg
lehetne egy délibábban? Éppen így, szerzetesek, bármiféle észlelés legyen is
az, akár múltbeli, jövőbeli vagy jelenbeli, belső vagy külső, durva vagy finom,
alantas vagy magasrendű, távoli vagy közeli, a szerzetes megvizsgálja,
elmélkedik felette és gondosan megfigyeli, és az üresnek, tartalmatlannak,
lényeg nélkül valónak tűnik előtte. Hiszen miféle lényeg lehetne az
észlelésben?
Szerzetesek, éppen úgy van ez, mint amikor egy
ember, akinek keményfára van szüksége, keményfát keres, egy éles fejszét vesz
magához és az erdőbe megy. Ott meglát
egy nagy banánfa-szárat, amely egyenes, friss, nincs gyümölcshozó szára.
Kivágja a tövénél, levágja a koronáját, és kigöngyöli a levél-tekercset. Amint
kigöngyöli a levéltekercset, még háncsot sem talál, nemhogy keményfát. Egy
éleslátású ember megvizsgálja, elmélkedik felette és gondosan megfigyeli, és az
üresnek, tartalmatlannak, lényeg nélkül valónak tűnik előtte. Hiszen miféle
lényeg lehetne egy banánfa-szárban? Éppen így, szerzetesek, bármiféle késztetés
legyen is az, akár múltbeli, jövőbeli vagy jelenbeli, belső vagy külső, durva
vagy finom, alantas vagy magasrendű, távoli vagy közeli, a szerzetes
megvizsgálja, elmélkedik felette és gondosan megfigyeli, és az üresnek,
tartalmatlannak, lényeg nélkül valónak tűnik előtte. Hiszen miféle lényeg
lehetne a késztetésekben?
Szerzetesek, éppen úgy van ez, mint amikor egy
varázsló vagy az inasa a keresztútnál varázslatot mutat be. Egy éleslátású
ember megvizsgálja, elmélkedik felette és gondosan megfigyeli, és az üresnek,
tartalmatlannak, lényeg nélkül valónak tűnik előtte. Hiszen miféle lényeg
lehetne egy varázslatban? Éppen így, szerzetesek, bármiféle tudomás legyen is
az, akár múltbeli, jövőbeli vagy jelenbeli, belső vagy külső, durva vagy finom,
alantas vagy magasrendű, távoli vagy közeli, a szerzetes megvizsgálja,
elmélkedik felette és gondosan megfigyeli, és az üresnek, tartalmatlannak,
lényeg nélkül valónak tűnik előtte. Hiszen miféle lényeg lehetne a tudomásban?
Így látván, szerzetesek, az útbaigazított nemes
tanítvány elfordul a formától, elfordul az érzéstől, elfordul az észleléstől,
elfordul a késztetésektől, elfordul a tudomástól. Elfordulván lecsillapszik,
lecsillapodván megszabadul. Amikor megszabadult, felkél a tudás: megszabadult.
Megérti: A születést megszüntette, a szent életet leélte, tennivalóit megtette,
nincs tovább e létformában.
Ezt mondta a Magasztos. Ezt mondván a Jó úton járó,
a Tanító hozzátette:
A forma olyan, mint egy habcsomó,
az érzés, mint egy buborék,
az észlelés, mint egy délibáb,
a késztetések, mint egy banánfa-szár,
és a tudatosság, mint egy varázslat,
így magyarázta a Nap rokona.
Az ember akárhogy elmélkedik fölötte,
és gondosan megvizsgálja,
tartalmatlannak és üresnek tűnik,
ha valaki figyelmesen megtekinti.
E testet illetően
a nagy bölcsességű azt tanította,
hogy az ember három dolgot elhagyva
látja e formát elpusztultnak.
Ha az életerő, hő és tudomás
távozik ezen anyagi testből,
akkor félrevetve hever,
késztetés nélkül, mint mások tápláléka.
Ilyen ez a folytonosság,
e varázslat, bolondok megtévesztője,
a tanítás szerint ez egy gyilkos,
nem található itt semmiféle lényeg.
A tetterőt felébresztő szerzetes
így nézzen a halmazokra,
legyen nappal vagy éjszaka,
megértve azokat, mindig éberen.
Elvethet minden béklyót,
és magának készíthet menedéket;
csak haladjon, az elpusztíthatatlant óhajtva,
mint akinek a haja lángban áll.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése