A.3.34./i.134. A cselekedetek okairól
szóló tanítóbeszéd
(Nidāna sutta)
–
Szerzetesek, a cselekedetek keletkezésének három oka van. Melyik ez a három? A
sóvárgás, harag és zavarodottság.
A
sóvárgással végrehajtott, sóvárgásból származó, sóvárgás okozta, sóvárgásból
keletkező cselekedet ott érik be, ahol az ember újra megjelenik. És ahol a
cselekedet beérik, az ember ott tapasztalja annak a tettnek az eredményét,
legyen az ebben az életben, a rákövetkező életben, vagy valamelyik későbbi
eljövendő életben.
A
haraggal végrehajtott, haragból származó, harag okozta, haragból keletkező
cselekedet ott érik be, ahol az ember újra megjelenik. És ahol a cselekedet
beérik, az ember ott tapasztalja annak a tettnek az eredményét, legyen az ebben
az életben, a rákövetkező életben, vagy valamelyik későbbi eljövendő életben.
A
zavarodottsággal végrehajtott, zavarodottságból származó, zavarodottság okozta,
zavarodottságból keletkező cselekedet ott érik be, ahol az ember újra
megjelenik. És ahol a cselekedet beérik, az ember ott tapasztalja annak a
tettnek az eredményét, legyen az ebben az életben, a rákövetkező életben, vagy
valamelyik későbbi eljövendő életben.
Úgy
van ez, szerzetesek, mint a sértetlen, ép, a szél és nap által nem károsított
magokkal, amelyek képesek kicsírázni, és jó földben fekszenek, jól előkészített
talajba vetették őket: ha elég eső éri, ezek a magvak szárba szöknek,
növekedésnek indulnak és szépen fejlődnek.
Éppen
így, szerzetesek, amely cselekedet sóvárgással, haraggal vagy zavarodottsággal
végrehajtott, sóvárgásból, haragból vagy zavarodottságból származó, sóvárgás,
harag vagy zavarodottság okozta, sóvárgásból, haragból vagy zavarodottságból
keletkező, az ott érik be, ahol az ember újra megjelenik. És ahol a cselekedet
beérik, az ember ott tapasztalja annak a tettnek az eredményét, legyen az ebben
az életben, a rákövetkező életben, vagy valamelyik későbbi eljövendő életben.
Szerzetesek, ez a cselekedetek keletkezésének három oka.
Szerzetesek,
a cselekedetek keletkezésének van további három oka. Melyik ez a három? A
sóvárgás-, harag és tudatlanság hiánya.
Ha
egy cselekedet nem sóvárgással, végrehajtott, nem sóvárgásból származó, nem
sóvárgás okozta, nem sóvárgásból keletkező, mihelyt a sóvárgás szertefoszlik,
az a cselekedet is elenyészik, gyökerénél metsződik el, fejlődése megszakad,
mint a koronáját vesztett pálmafáé, megsemmisül úgy, hogy nem fog többé
létrejönni a jövőben.
Ha
egy cselekedet nem haraggal végrehajtott, nem haragból származó, nem harag okozta,
nem haragból keletkező, mihelyt a harag szertefoszlik, az a cselekedet is
elenyészik, gyökerénél metsződik el, fejlődése megszakad, mint a koronáját
vesztett pálmafáé, megsemmisül úgy, hogy nem fog többé létrejönni a jövőben.
Ha
egy cselekedet nem zavarodottsággal végrehajtott, nem zavarodottságból
származó, nem zavarodottság okozta, nem zavarodottságból keletkező, ha a
zavarodottság szertefoszlik, az a cselekedet is elenyészik, gyökerénél
metsződik el, fejlődése megszakad, mint a koronáját vesztett pálmafáé,
megsemmisül úgy, hogy nem fog többé létrejönni a jövőben.
Úgy
van ez, szerzetesek, mint a sértetlen, ép, a szél és nap által nem károsított
magokkal, amelyek képesek kicsírázni, és jó földben fekszenek, jól előkészített
talajba vetették őket: ha valaki elégetné őket, míg csak a hamvak nem maradnak,
azután erős szélben kirostálná a hamut, vagy hagyná, hogy egy gyors folyású
folyó mossa el, akkor azok a magok végleg elpusztulnának, teljesen
megsemmisülnének, nem lennének képesek kicsírázni, és nem lennének kitéve
annak, hogy létrejöjjenek a jövőben.
Éppen
így van ez, szerzetesek, a sóvárgás, harag és zavarodottság nélkül végrehajtott
cselekedetekkel. Mihelyt a sóvárgás, harag és zavarodottság szertefoszlik, az a
cselekedet is elenyészik, gyökerénél metsződik el, fejlődése megszakad, mint a
koronáját vesztett pálmafáé, megsemmisül úgy, hogy nem fog többé létrejönni a
jövőben. Szerzetesek, ez a cselekedetek keletkezésének további három oka.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése