2014. szeptember 14., vasárnap

A gondolatok természetéről szóló tanítóbeszéd (Vitakkasaṇṭhāna sutta) A HELYES BESZÉD ÉS GONDOLKODÁS

M.20.(i.118.) A gondolatok természetéről szóló tanítóbeszéd

(Vitakkasaṇṭhāna sutta) 


Így hallottam. Egy alkalommal a Magasztos Szávatthíban, a Dzséta-ligetben, Anáthapindika kertjében időzött. Ott így szólította meg a szerzeteseket:
- Szerzetesek!
- Magasztos! – válaszolták ők. A Magasztos így szólt:
- Szerzetesek, ha a szerzetes a magasabb tudatosságnak szentelődik, időről időre öt jelenségre kell figyelemmel lennie. Mi ez az öt?
Nos, szerzetesek, amikor egy szerzetes egy jelenségre figyel, és azon jelenség miatt vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok ébrednek benne, valamely más jelenségre kell figyelnie, amely az ártalmatlannal kapcsolódik össze. Ha az ártalmatlannal összefüggő más jelenségre figyel, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Amint egy hozzáértő ács vagy az inasa kiüt, kimozdít és eltávolít egy durva csapolást egy finom csapolással, éppen úgy egy szerzetes, ha egy jelenségre figyel, és azon jelenség miatt vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok ébrednek benne, valamely más jelenségre fordítsa figyelmét, amely az ártalmatlannal függ össze. Ha az ártalmatlannal összefüggő más jelenségre figyel, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Ha az ártalmatlannal összefüggő más jelenségre figyelve még mindig vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok ébrednek benne, meg kell vizsgálnia azon gondolatok veszélyét ily módon: „Ezek a gondolatok ártalmasak, feddést érdemlők, szenvedéshez vezetnek.” Amikor megvizsgálja azon gondolatok veszélyét, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Amint egy fiatal, ifjúsága teljében lévő, ékszereket kedvelő férfi vagy nő elborzadna, megszégyenülne és megundorodna, ha egy kígyó, kutya vagy ember hulláját akasztanák a nyakába, éppen úgy egy szerzetes, ha egy jelenségre figyel, és azon jelenség miatt vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok ébrednek benne, vizsgálja meg azon gondolatok veszélyét. Ha megvizsgálja azon gondolatok veszélyét, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Ha azon gondolatok veszélyét vizsgálva még mindig vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok ébrednek benne, éberségét és figyelmét másfelé kell fordítania. Amikor éberségét és figyelmét másfelé fordítja, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Mint egy jószemű ember, aki nem akarván látni azokat az alakokat, amelyek a szeme elé kerültek, becsukja a szemét, vagy másfelé tekint, éppen úgy egy szerzetes, ha egy jelenségre figyel, és azon jelenség miatt vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok ébrednek benne, fordítsa másfelé éberségét és figyelmét. Ha másfelé fordítja éberségét és figyelmét, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Ha éberségét és figyelmét másfelé fordítva még mindig vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok ébrednek benne, figyelmét azon gondolatok indítatásainak elnyugtatására kell fordítania. Amikor figyelmét azon gondolatok indíttatásainak elnyugtatására fordítja, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Amint egy gyorsan járó ember gondolhatja: - Miért járok gyorsan? Mi lenne, ha lassan mennék? – és lassan megy; aztán azt gondolhatja: - Miért megyek lassan? Mi lenne, ha megállnék? – és megáll; aztán azt gondolhatja: - Miért állok? Mi lenne, ha leülnék? – és leül; aztán azt gondolhatja: - Miért ülök? Mi lenne, ha lefeküdnék? – és lefekszik. Így cselekedvén minden durvább testhelyzetet sorra finomabbra cserél föl. Éppen úgy egy szerzetes, ha egy jelenségre figyel, és azon jelenség miatt vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok ébrednek benne, figyelmét azon gondolatok indíttatásainak elnyugtatására fordítsa. Ha figyelmét azon gondolatok indíttatásainak elnyugtatására fordítja, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Ha figyelmét azon gondolatok indíttatásainak elnyugtatására fordítva még mindig vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok ébrednek benne, akkor összeszorított fogakkal, nyelvét szájpadlásához szorítva, tudatát tudatával győzi le, kényszeríti és gyűri le. Amikor összeszorított fogakkal, nyelvét szájpadlásához szorítva, tudatát tudatával győzi le, kényszeríti és gyűri le, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Amint egy erős ember, fejénél vagy vállánál megragadva legyőzhet, kényszeríthet és legyűrhet egy gyengébbet, éppen úgy egy szerzetes, ha egy jelenségre figyel, és azon jelenség miatt vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok ébrednek benne, összeszorított fogakkal, nyelvét szájpadlásához szorítva, tudatát tudatával győzze le, kényszerítse és gyűrje le. Ha összeszorított fogakkal, nyelvét szájpadlásához szorítva, tudatát tudatával győzi le, kényszeríti és gyűri le, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Szerzetesek, amikor egy szerzetes egy jelenségre figyel, és azon jelenség miatt vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok ébrednek benne, akkor valamely más jelenségre figyelve, amely az ártalmatlannal kapcsolódik össze, a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Amikor megvizsgálja azon gondolatok veszélyét, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Amikor éberségét és figyelmét másfelé fordítja, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Amikor figyelmét azon gondolatok indíttatásainak elnyugtatására fordítja, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Amikor összeszorított fogakkal, nyelvét szájpadlásához szorítva, tudatát tudatával győzi le, kényszeríti és gyűri le, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Ezt a szerzetest azután a gondolatfolyam mesterének nevezik. Amire gondolni kíván, arra gondol, és nem gondol arra, amire nem kíván gondolni. A vágyat elmetszette, a béklyókat levetette, az önteltségen áttörve véget vetett a szenvedésnek.

Így szólt a Magasztos. A szerzetesek boldog örömmel hallgatták a Magasztos szavait.   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése