M.20.(i.118.) A
gondolatok természetéről szóló tanítóbeszéd
(Vitakkasaṇṭhāna
sutta)
Így
hallottam. Egy alkalommal a Magasztos Szávatthíban, a Dzséta-ligetben,
Anáthapindika kertjében időzött. Ott így szólította meg a szerzeteseket:
-
Szerzetesek!
-
Magasztos! – válaszolták ők. A Magasztos így szólt:
-
Szerzetesek, ha a szerzetes a magasabb tudatosságnak szentelődik, időről időre
öt jelenségre kell figyelemmel lennie. Mi ez az öt?
Nos,
szerzetesek, amikor egy szerzetes egy jelenségre figyel, és azon jelenség miatt
vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok
ébrednek benne, valamely más jelenségre kell figyelnie, amely az ártalmatlannal
kapcsolódik össze. Ha az ártalmatlannal összefüggő más jelenségre figyel, akkor
a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok
abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul,
megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Amint
egy hozzáértő ács vagy az inasa kiüt, kimozdít és eltávolít egy durva csapolást
egy finom csapolással, éppen úgy egy szerzetes, ha egy jelenségre figyel, és
azon jelenség miatt vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz
ártalmas gondolatok ébrednek benne, valamely más jelenségre fordítsa figyelmét,
amely az ártalmatlannal függ össze. Ha az ártalmatlannal összefüggő más
jelenségre figyel, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő
gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata
belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Ha
az ártalmatlannal összefüggő más jelenségre figyelve még mindig vággyal,
gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok ébrednek
benne, meg kell vizsgálnia azon gondolatok veszélyét ily módon: „Ezek a
gondolatok ártalmasak, feddést érdemlők, szenvedéshez vezetnek.” Amikor
megvizsgálja azon gondolatok veszélyét, akkor a vággyal, gyűlölettel és
zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek.
Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és
összeszedetté válik.
Amint
egy fiatal, ifjúsága teljében lévő, ékszereket kedvelő férfi vagy nő
elborzadna, megszégyenülne és megundorodna, ha egy kígyó, kutya vagy ember
hulláját akasztanák a nyakába, éppen úgy egy szerzetes, ha egy jelenségre
figyel, és azon jelenség miatt vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő
gonosz ártalmas gondolatok ébrednek benne, vizsgálja meg azon gondolatok
veszélyét. Ha megvizsgálja azon gondolatok veszélyét, akkor a vággyal,
gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak
és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik,
összpontosul és összeszedetté válik.
Ha
azon gondolatok veszélyét vizsgálva még mindig vággyal, gyűlölettel és
zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok ébrednek benne, éberségét és
figyelmét másfelé kell fordítania. Amikor éberségét és figyelmét másfelé
fordítja, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz
ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg
megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Mint
egy jószemű ember, aki nem akarván látni azokat az alakokat, amelyek a szeme
elé kerültek, becsukja a szemét, vagy másfelé tekint, éppen úgy egy szerzetes,
ha egy jelenségre figyel, és azon jelenség miatt vággyal, gyűlölettel és
zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok ébrednek benne, fordítsa
másfelé éberségét és figyelmét. Ha másfelé fordítja éberségét és figyelmét,
akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas
gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul,
megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Ha
éberségét és figyelmét másfelé fordítva még mindig vággyal, gyűlölettel és
zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok ébrednek benne, figyelmét
azon gondolatok indítatásainak elnyugtatására kell fordítania. Amikor figyelmét
azon gondolatok indíttatásainak elnyugtatására fordítja, akkor a vággyal,
gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak
és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik,
összpontosul és összeszedetté válik.
Amint
egy gyorsan járó ember gondolhatja: - Miért járok gyorsan? Mi lenne, ha lassan
mennék? – és lassan megy; aztán azt gondolhatja: - Miért megyek lassan? Mi
lenne, ha megállnék? – és megáll; aztán azt gondolhatja: - Miért állok? Mi
lenne, ha leülnék? – és leül; aztán azt gondolhatja: - Miért ülök? Mi lenne, ha
lefeküdnék? – és lefekszik. Így cselekedvén minden durvább testhelyzetet sorra
finomabbra cserél föl. Éppen úgy egy szerzetes, ha egy jelenségre figyel, és
azon jelenség miatt vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz
ártalmas gondolatok ébrednek benne, figyelmét azon gondolatok indíttatásainak
elnyugtatására fordítsa. Ha figyelmét azon gondolatok indíttatásainak
elnyugtatására fordítja, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő
gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata
belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Ha
figyelmét azon gondolatok indíttatásainak elnyugtatására fordítva még mindig
vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok
ébrednek benne, akkor összeszorított fogakkal, nyelvét szájpadlásához szorítva,
tudatát tudatával győzi le, kényszeríti és gyűri le. Amikor összeszorított
fogakkal, nyelvét szájpadlásához szorítva, tudatát tudatával győzi le,
kényszeríti és gyűri le, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő
gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata
belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Amint
egy erős ember, fejénél vagy vállánál megragadva legyőzhet, kényszeríthet és
legyűrhet egy gyengébbet, éppen úgy egy szerzetes, ha egy jelenségre figyel, és
azon jelenség miatt vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz
ártalmas gondolatok ébrednek benne, összeszorított fogakkal, nyelvét
szájpadlásához szorítva, tudatát tudatával győzze le, kényszerítse és gyűrje
le. Ha összeszorított fogakkal, nyelvét szájpadlásához szorítva, tudatát
tudatával győzi le, kényszeríti és gyűri le, akkor a vággyal, gyűlölettel és
zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek.
Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és
összeszedetté válik.
Szerzetesek,
amikor egy szerzetes egy jelenségre figyel, és azon jelenség miatt vággyal,
gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok ébrednek
benne, akkor valamely más jelenségre figyelve, amely az ártalmatlannal
kapcsolódik össze, a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz
ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg
megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és összeszedetté válik.
Amikor
megvizsgálja azon gondolatok veszélyét, akkor a vággyal, gyűlölettel és
zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek.
Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és
összeszedetté válik.
Amikor
éberségét és figyelmét másfelé fordítja, akkor a vággyal, gyűlölettel és
zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek.
Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és
összeszedetté válik.
Amikor
figyelmét azon gondolatok indíttatásainak elnyugtatására fordítja, akkor a vággyal,
gyűlölettel és zűrzavarral összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak
és megszűnnek. Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik,
összpontosul és összeszedetté válik.
Amikor
összeszorított fogakkal, nyelvét szájpadlásához szorítva, tudatát tudatával
győzi le, kényszeríti és gyűri le, akkor a vággyal, gyűlölettel és zűrzavarral
összefüggő gonosz ártalmas gondolatok abbamaradnak és megszűnnek.
Megszűnésükkel tudata belsőleg megszilárdul, megnyugszik, összpontosul és
összeszedetté válik.
Ezt
a szerzetest azután a gondolatfolyam mesterének nevezik. Amire gondolni kíván,
arra gondol, és nem gondol arra, amire nem kíván gondolni. A vágyat
elmetszette, a béklyókat levetette, az önteltségen áttörve véget vetett a
szenvedésnek.
Így
szólt a Magasztos. A szerzetesek boldog örömmel hallgatták a Magasztos
szavait.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése